Képzés

2017. szeptember 15.

Fast Forward Program

A Filmalap célja a piac diktálta helyzetekre való gyors reakció, a szakemberhiány megszüntetése és a hazai filmes szakma versenyképességének növelése. Az erre a célra létrehozott Fast Forward Program küldetése, hogy a hazai szakmai környezetből jelenleg hiányzó, rövid képzésekkel fejlessze a szakembereket és belépési lehetőséget nyújtson a szakma iránt érdeklődők számára.

 

A program elsősorban intenzív és gyakorlatiorientált workshopokat kínál. Előadóink aktív, tapasztalt és sikeres filmkészítők, filmes szakemberek, ami lehetővé teszi az elmélet és gyakorlat megfelelő egyensúlyát. 

 

 

A 2018-2019-es programfüzet innen tölthető le. A 2017-2018-as évad programfüzete ezen a linken található.

 

Aktuális képzések, workshopok

Január

FILMMESÉLÉS AVAGY TÖRTÉNETMESÉLÉS A FILMEKBEN

Filmprojekt-fejlesztés

Előadó:

Miguel Machalski: Buenos Aires-ben született, és hosszú ideig Párizsban élt, majd áttette a székhelyét Barcelonába. 1995 óta dolgozik forgatókönyvíróként és kreatív tanácsadóként különböző projektek fejlesztésén a világ minden táján. Specialitása a gyakran world cinemaként aposztrofált terület, de olyan nagynevű alkotókkal is dolgozott, mint Clint Eastwood vagy David Cronenberg. Három könyvet jegyez a forgatókönyvírásról, és tanácsadóként részt vesz a Kreatív Európa Program által támogatott programokon.

ELŐADÁS

Noha az előadás alapvetően a forgatókönyírásról szól, valójában azzal fog foglalkozni, hogy mitől válik egy történet történetté, és ezen felül mitől válik egy történet érdemessé arra, hogy elmeséljük, annak vizuális kivitelezésén és esztétikáján túl. A filmkészítők hajlamosak átsiklani a történetben rejlő hozzáadott értékek fölött, ami egy film esetében maga az erős történet és a hatásos drámaiság. Pedig ez egyáltalán nem összeegyeztethetetlen a kreatív filmkészítéssel, ráadásul ezek segítségével jön létre az a speciális műfaj, amit úgy nevezhetünk, hogy „filmmesélés”.

Időpont: 2019. január 28. 17.00–20.00

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6–8.)

 

WORKSHOP

A háromnapos workshop során a résztvevők közösen átbeszélik a beadott projektjeiket, érintve a tervek „belső szerveit”, amelyek testet adnak az adott könyvnek: műfaj, téma, hangvétel, cselekményvezetés, struktúra és karakterek. Noha a kurzus során elsősorban a kreatív szempontokkal foglalkozunk, röviden kitérünk a célközönség és a megvalósíthatóság kérdésére is.

Kiknek ajánljuk: 

  • forgatókönyvírók
  • írók
  • filmszakos hallgatók

Időpont: 2019. január 29–31. 9.00–14.30

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6–8.)

A workshopra egész estés film- vagy filmsorozat-tervvel lehet jelentkezni. Kérjük, az anyagokat angol nyelven, egy fájlba töltsétek fel, és a pdf vagy doc nevében szerepeljen a projekt címe.

Jelentkezési feltételek:

  • Szükséges angol nyelvű anyagok:
    • rövid bio (max. fél oldal)
    • saját játék-, animációs vagy dokumentumfilm treatmentje (5-6 oldal)
    • rövid karakterleírás (max. 1 oldal)
    • vizuális koncepció (1-2 oldal)
  • Fontos, hogy minden nyertes pályázatot a résztvevőknek még a workshop előtt el kell olvasniuk.

Kérjük, hogy csak abban az esetben jelentkezz a workshopra, ha elfogadod a jelentkezés feltételeit,és hozzájárulsz, hogy a workshop résztvevői is elolvassák a beküldött treatmentedet.

Jelentkezési határidő: 2019. január 2.

Értesítés: 2019. január 7.

Az angol nyelvű workshop ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztrálni EZEN A LINKEN lehet.

December

PUBLICITÁS, PROMÓCIÓ, KÖZÖSSÉGI MÉDIA
Döntési folyamatok a filmmarketingben

Előadók:

John Durie: Kanadai filmmarketing-szakember, több mint 650 film forgalmazását segítette világszerte. Az elmúlt években olyan közkedvelt magyar filmek sikeréhez járult hozzá, mint A martfűi rém, a Testről és lélekről és az 1945.

Bartók Anna: A Forum Film Hungary filmforgalmazó marketing- és kommunikációs vezetőjeként közel 300 film kampányán dolgozott, köztük a Star Wars: Az ébredő Erő, a Hobbit-trilógia, Az éhezők viadala-franchise és a két legutóbbi Bondfilm. Jelenleg szabadúszó marketing-tanácsadóként főleg magyar filmekkel foglalkozik, az elmúlt egy évben a két legnézettebb magyar film, a Kincsem és a Valami Amerika kampánya köthető a nevéhez, valamint részt vett A Viszkis kampányában is.

ELŐADÁS

Egy film plakátjának, előzetesének csak a végső, elfogadott változatát látjuk. Mégis, egy film marketingje akkor profi, ha számos előzetes koncepció készül. Az előadás az előzetes koncepciókkal és a döntési folyamattal foglalkozik, ami hozzásegít minket a végleges kampány megalkotásához. Bartók Anna esettanulmányokon keresztül mutatja be az elmúlt évek magyar filmjeinek promócióját. Mit, mikor és hogyan érdemes kommunikálni? Milyen elemekből áll össze, hogyan épül fel, és mitől lesz jó egy kampány? Milyen eszközöket érdemes használni, és hogyan tudjuk különféle célcsoportoknak eladni a filmünket?

Időpont: 2018. december 4. 16.00–18.30

Helyszín: MOME Z, nagy auditórium (1111 Budapest, Bertalan L. u. 2.)

Az előadás angol nyelvű, ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

 

WORKSHOP

A workshop során John Durie vezetésével a résztvevők kis csoportokban egy előre kiválasztott film marketingkampányát készítik el, mely a következő elemekből áll:a film pozícionálásának leírása, a szinopszisa és ajánló mondata (tagline); a plakátjának és az előzetesének a kreatív briefje, a film jelenetkockáinak kiválasztása és a poszter vázlatának elkészítése.A workshop során lehetőség nyílik arra is, hogy a résztvevők saját projektjük marketing kampányáráról konzultáljanak John Durie-val.

Kiknek ajánljuk:

  • producerek
  • rendezők
  • forgatókönyvírók
  • forgalmazók
  • grafikusok
  • vágók
  • filmszakos hallgatók

Időpont: 2018. december 5. 9.30–17.00

Helyszín: Magyar Nemzeti Filmalap (1145 Budapest, Róna u. 174.)

A workshopra nagyjátékfilm-tervvel lehet jelentkezni csoportosan vagy egyénileg. 

Jelentkezéshez szükséges anyagok:

  • rövid bio (max. fél oldal/személy)
  • saját nagyjátékfilm szinopszisa (max. 1 oldal)

Az angol nyelvű workshop ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A workshopra való jelentkezés lezárult.

 

November

A DOKUMENTUMFILM NEM ISMER HATÁROKAT
Új lehetőségek a dokumentumfilmben előadás és workshop

Előadó:

Noemi Schory: Független filmes producer és rendező, 1988 óta készít dokumentumfilmeket. Az ARTE televízió számára készített egész estés dokumentumfilmje, a God Forbid az ultraortodox zsidó társadalomról szól, Inner Tour című filmjét beválogatta a Sundance és a Berlinale, illetve a New York-i MOMA is műsorára tűzte. Száz rövidfilmet készített a Jad Vasem Múzeum számára, illetve 12 rövidfilmet, amelyek Auschwitzban, a 27-es blokkban berendezett, az Emberi lelkierő teremben vannak kiállítva.

ELŐADÁS

Egy dokumentumfilm esetében manapság már semmilyen téma sem túl szűk, sem túl nagy, sem túl személyes, sem túl általános. Valódi és hamis archívum, szelfi-vallomás, rekonstruált valóság – minden lehetséges, mert ledőltek a határok. Az új jelszó a hibrid. Az a fontos, hogy jó történetmesélőként lekösd és megmozgasd a közönséged. Ha sikerül olyan történetet mesélned, amely egyszerre érdekes, releváns és gondolatébresztő – akkor nyertél!

Időpont: 2018. november 28. 18.00–19.30

Helyszín: ELTE BTK, Gólyavár, Pázmány Péter terem (1088 Budapest, Múzeum körút 6–8.)

Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Az előadásra való regisztráció lezárult.

 

WORKSHOP

A workshop három napján a fejlesztés és az előkészítés fontosságáról lesz szó: hiszen egy dokumentumfilm esetében a kutatás alapvető fontosságú. Emellett a forgatás és az utómunka viszonya, valamint a forgalmazási és marketingstratégiák is terítékre kerülnek.

Kiknek ajánljuk:

  • dokumentumfilmesek
  • rendezők
  • írók
  • vágók
  • producerek
  • forgatókönyvírók
  • szociológusok
  • filmszakos hallgatók

Időpont: 2018. november 29.–december 1. 10.00–17.00

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6–8.)

A workshopra dokumentumfilm tervvel lehet jelentkezni.

Jelentkezéshez szükséges angol nyelvű anyagok:

  • rendező és/vagy producer rövid bio (max. fél oldal/személy)
  • saját dokumentumfilm treatment, ami tartalmazza az alábbiakat:
    • a projekt címea film treatmentje (3-5 oldal)
    • rendezői és produceri szándék leírása (max. fél oldal)
    • milyen szakaszban van a projekt
    • link, ha már készült felvétel (nem kötelező)

Az angol nyelvű workshop ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A workshopra való regisztráció lezárult.

 

THE VISION

Peter Greenaway mesterkurzusa, beszélgetőtárs Oltai Kata
Zeitgeist – MNF - Fast Forward Program közös szervezésében

Peter Greenaway, a világhírű brit filmrendező, a svájci European Graduated School professzora a vendégünk, aki Oltai Kata, művészettörténész, kurátorral beszélget a „vízióról”, a képi történetmesélésről, valamint a vizualitásról, mint elsődleges alkotói erőről a filmkészítésben.

Ezen az estén egy igazi világsztár géniuszát ötvözzük egy lázadó megfejtővel, velük gondolkodunk filmről, látványról, képről. Greenaway saját életművén keresztül mutatja meg, mit jelent számára a visual storytelling, mi teszi a vizualitást megkerülhetetlenné a történetmesélésben számára, és arra is ráláthatunk, hogyan vált az európai független filmesek elismert alakjává az elmúlt negyven évben.

Peter Greenway-ről túlzás nélkül kijelenthetjük, hogy egy kreatív nagyágyú: a most 76 éves alkotó festőnek készült, de a filmek iránti rajongása - különösen Bergman filmjei - rövid idő alatt új pályára térítették. A vágóként és rendezőként eltöltött 15 év alatt készítette el első kísérleti filmjeit, a Train-t és a Tree-t, 1980-ban pedig már nagyjátékfilmesként debütált, a The Falls (Balesetek krónikája) című filmmel. Legismertebb alkotásai A rajzoló szerződése, vagy A szakács, a tolvaj, a feleség és a szeretője, de ide sorolhatjuk a nagyszabású vizuális filmjeit: a Prospero Könyveit, A maconi gyermeket, a Párnakönyvet is. A nyughatatlan rendező 2005-ben egy amszterdami klubban tűnt fel VJ-ként, majd az Optronica Festivalon, Londonban. 2006 óta video installációkat is készít, melyek közül a legemlékezetesebb Leonardo Utolsó vacsorájának remixe volt, a Santa Maria delle Grazie templom refektóriumában, vagy 2011-ben Tel Avivban, a Chelouche Galleryben bemutatott „Heavy Water”, amely a nukleáris környezetszennyezésről és a bolygó apokaliptikus végéről szóló nagyformátumú video projekt. A BAFTA díjas rendező filmjeit a Cannes-i, a Velencei Nemzetközi Filmfesztiválok mutatták be és jelölték díjakra, a NewYorkTimes pedig egyszerűen csak úgy írt az egyik Velencei Biennálén kiállított installációjáról, hogy „valószínűleg a legjobb számítógép-vezérelt művészettörténet óra, amit valaha láthatunk”. A rendező 2019-ben mutatja be legújabb nagyjátékfilmjét, melyet Brancusiról, a román szobrászgéniuszról készít: Walking to Paris címmel.

Oltai Katát kértük fel Peter Greenaway beszélgetőpartnerének, hiszen Kata az a független kurátor, művészettörténész, aki az elmúlt évtizedben különleges perspektívából közelít a vizuális kultúrához: hagyományosan magas vagy underground, az utca gesztusai vagy elméleti projekt, Kata mindenhol, vagy talán az egészben van jelen és otthon a vizualitás dekódolásában. Kezdetben művészeti folyóiratnál, kereskedelmi galériánál, majd non-profit nemzetközi projektirodánál dolgozott. Öt évig a Ludwig Múzeum kurátoraként koordinálta Moholy-Nagy László retrospektívjét és az egy évvel korábban megrendezett Martin Munkácsi kiállítást. Szintén öt éven át dolgozott a Budapest Art Fair programszervezőjeként. Szabadúszóként két könyvet publikált, Ujj Zsuzsi fotós tevékenységének feldolgozásával 2013-ban jelent meg egy nagymonográfia, illetve 2012-ben egy tudományos-ismeretterjesztő kötetet szerkesztett, Kontextus címen, a kortárs művészet különböző megközelíthetőségeiről. Számos kiállítást készített, elsősorban a női és férfi szerepklisék, a maszkulinitás kutatások, posztidentitás kérdések, szubkultúrakutatás érdeklik.

Jelenleg Déri Miklós fotós könyvén dolgozik, valamint a magyar punk történetének egy sajátos szempontú feldolgozásán, illetve egy feminista projektgaléria előkészítésén.

A Budapest Zeitgeist egy előadássorozat, amely során kaput nyitunk és átjárást biztosítunk a tágan értelmezett kreatív szféra rokon szakmái között. Megismerhetjük az együtt gondolkodók nézőpontját, illetve véleményét a hazai és nemzetközi szellemi korszellemről, a kreativitásról, valamint az aktuális téma kapcsán bepillantást nyerünk a meghívottak alkotói folyamataiba és releváns munkáiba.

A Filmalap Fast Forward Programja elsősorban a kreatív területeken nyújt intenzív és gyakorlatiorientált, többnyire angol nyelvű filmes workshopokat és szakmai előadásokat, mesterkurzusokat. Célja a junior filmesek felkészítése a nemzetközi piaci környezet elvárásaira, a pályaorientáció segítése és a tudásfrissítés.

Az angol nyelvű mesterkurzus elsősorban a filmes és kreatív szakma számára jött létre. A részvétel ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

Időpont: 2018. november 26.

19.00–19.30 Regisztráció
19.30–21.30 Előadás
Az érkezés sorrendjében történik a helyfoglalás.

Helyszín: Akvárium (1051 Budapest, Erzsébet tér 12.)

 

STORYTELLING ZENÉVEL  A music supervisor szerepe

A Fast Forward Program és a Budapest Showcase Hub közös szervezésében

Előadók:

Thomas Golubic: Los Angeles-i music supervisor, DJ és Grammy-díjra jelölt lemezproducer. Olyan sorozatokban dolgozott, mint a Breaking Bad, a Walking Dead vagy a Sírhant művek. Ő volt az, aki felhasználta Sia Breathe Me című dalát a Sírhant művek zárójelenetében, amelyet a mai napig az egyik legemlékezetesebb zenei betétnek tartanak, és ami elindította Sia zenei pályafutását Amerikában.

Balázs Ádám: Budapesten és Los Angelesben tevékenykedő zeneszerző, olyan filmekben dolgozott, mint Enyedi Ildikó Testről és lélekről című filmje, Deák Kristóf Oscar díjjal jutalmazott kisfilmje, a Mindenki, vagy Zomborácz Virág első filmje, az Utóélet.

ELŐADÁS

Mit is csinál pontosan egy music supervisor? Hogyan segít egy kémiatanárnak nagypályás drogbáróvá válni? Hogyan teszi aktuálisabbá és eladhatóbbá a filmet? Hogyan tud időt és pénzt spórolni a produkciónak? A Budapest Showcase Hubbal közösen szervezett kétnapos workshop keretében Thomas Golubić music supervisor és Balázs Ádám  zeneszerző ad át mindent, amit Hollywoodtól tanulhatunk a zene professzionális használatáról.

Kiknek ajánljuk:

  • rendezők
  • producerek
  • vágók
  • zeneszerzők
  • music supervisorok
  • filmszakos hallgatók

Időpont: 2018. november 16. 15.00–15.45

Helyszín: Brody Studios, Courtyard (1064 Budapest, Vörösmarty u. 38.) 

Az előadás angol nyelvű. Az előadása a regisztráció lezárult.

 

WORKSHOP

Workshop I. – Music supervision

A rendezőknek szóló workshop során Thomas Golubić személyesen mentorál minden beválasztott projektet. A résztvevőknek lehetőségük lesz előzetes Skype beszélgetésre, hogy a személyes találkozón még hatékonyabb legyen a közös munka és a tanulás.

Kiknek ajánljuk:

  • rendezők
  • producerek

Időpont: 2018. november 15. 10.00–14.30

Helyszín: Brody Studios, Drawing Room (1064 Budapest, Vörösmarty u. 38.) 

A workshop angol nyelvű. A workshops-ra való regisztrációt lezártuk.

Jelentkezéshez szükséges anyagok:

  • rövid- vagy nagyjátékfilm szinopszisa (max. 1 oldal)
  • a főbb karakterek jellemzése (max. 1 oldal)
  • három kiemelt jelenet részletes leírása és stratégiai szerepe a filmben (max. 1,5 oldal)
  • a projekt általános zenei elképzelései (max. 1 oldal)

Kérjük, az anyagokat angol nyelven, egy fájlba töltsétek fel és a pdf vagy doc nevében szerepeljen a projekt címe.

 

Workshop II. – Ismert jelenetek újragondolt zenékkel

A workshopba bekerülő zeneszerzők Balázs Ádám és Thomas Golubić vezetésével készítik el a kiválasztott jelentek zenei betéteit. A résztvevők előre megkapják a jeleneteket, hogy vázlatokat, ötleteket tudjanak készíteni hozzá. 

Kiknek ajánljuk:

  • zeneszerzők

Időpont: november 16. 10.00–14.30

Helyszín: Brody Studios, Den (1064 Budapest, Vörösmarty u. 38.) 

A workshop angol nyelvű. A workshops-ra való regisztrációt lezártuk.

Részvételi feltételek:

  • zenei referencia (doc vagy pdf)
  • demófelvételek, kész film dalai vagy meg nem jelent zene (link)

 

Október

VALÓSÁG VAGY MÉGSEM? – 3D animáció és a digitális karakterkészítés

Szigeti Attila – Az ötlettől a táncoló pixelekig

Az internet tele van a filmes trükköket leleplező, „behind the scenes” videókkal. Ha valaki kellően érdeklődő és türelmes, ezekből kis hézagokkal össze tudja legózni a folyamatot. Ebben az előadásban a kis hézagokat is kitöltjük:végigjárjuk egy 3D animációs film elkészítésének lépéseit, szakterületeit és eszközeit, az ötlet megszületésétől a befejezett képsorokig.

Czakó József – Az életre kelt polygon 

A 3D animációs filmekhez nem castingon válogatjuk a szereplőinket, hanem legyártjuk őket. Mi tervezzük meg és készítjük el a szereplő testének arányait, testalkatát, arcát, haját, ruházatát, kinézetét, és ha mást kíván a történet, át is tudjuk őt alakítani. Ez a nagy szabadság sok buktatót rejt. Ezen az előadáson bemutatjuk, hogyan tervezünk, és készítünk el 3D karaktereket, kik és milyen eszközökkel alakítják a szereplőinket.

Előadók:

Czakó József: A Digic Pictures egyik, karakterekért felelős art direktora. Formatervezőként végzett, 2011-ben csatlakozott a stúdióhoz, ahol vizuális koncepciók megal­kotásával, digitális szobrászattal és textúrázással foglalkozott olyan projek­tekben, mint az Assassin’s Creed Revelations és a Mass Effect 3. Karakter art direktorként 2018-ban mutatkozott be a League of Legends Climb trailerében.

Szigeti Attila: A Digic Pictures Karakter Divíziójának igazgatója, aki a filmek szereplőit és kellékeit elkészítő csapatot vezeti. Építészeti tanulmányait követően 3D animációs filmek fejlesztésével, rendezésével és gyártásvezetésével foglalkozott, 2011-ben produkciós koordinátorként kezdett a Digic-ben, 2015 óta igazgató.

Kiknek ajánljuk:

  • animátorok
  • operatőrök
  • storyboard-rajzolók
  • grafikusok
  • 3D modellezők
  • rendezők
  • producerek
  • kaszkadőrök
  • mozgásművészek
  • filmszakos hallgatók

Az előadás magyar nyelvű. Az előadásra való regisztrációt lezártuk.

Időpont: 2018. október 31. 15.00–19.00

Helyszín: MOME Z, nagy auditórium (1111 Budapest, Bertalan Lajos u. 2.)

 

STORYBOARD, MINDENEKELŐTT – Kurt van der Basch

Előadó:

Kurt van der Basch: kanadai származású, Prágában élő storyboard művész és illusztrátor. 1999-ben irodai asszisztensként kezdte meg filmes karrierjét, de hamarosan a Hallmarknál A sárkány éve c. kalandfilmhez készített illusztrációkat és A szövetség c. filmben díszletfestőként is dolgozott. Az Alien vs Predator és Terry Gilliam Grimm c. filmek vizuális koncepciójáért volt felelős. 2003-ban Liev Schreiber Minden vilángol c. filmjében és 2004-ben A mágus c. filmekben debütált storyboard rajzolóként. Azóta Európában és az Egyesült Államokban is számos produkcióban dolgozott a filmkészítés minden területén; a reklámfilmektől és videoklipektől kezdve a blockbuster filmekig. Készített storyboardot Janet Jackson, Kanye West és Madonna videóihoz és J.J. Abrahms Star Wars: Az ébredő sötétség c. filmjén is dolgozott. Kurt legutóbbi projektjei közé tartozik J. A. Bayona Jurassic World: Bukott birodalom és a most készülő nagy költségvetésű Carnival Row fantasy sorozat, melynek főszereplője Cara Delevigne és Orlando Bloom.

ELŐADÁS

Nem csak az animációs filmek, hanem az élőszereplős játékfilmek esetében is fontos az alapos előkészület. Kurt van der Basch előadása megmutatja, hogyan lehet a forgatókönyvben leírtakat a kreatív storyboard segítségével minél pontosabban megvalósítani. Számos példán keresztül megismerjük, hogy a rendezők milyen sokféle módon mondhatják el ötletüket a rajzolónak; hogyan lesz az elképzelésből storyboard rajz, és azt is, hogy a forgatás során miképpen változik valóssággá, amit közösen megálmodtak.

Kiknek ajánljuk:

  • producerek
  • rendezők
  • forgatókönyvírók
  • filmszakos hallgatók
  • ipar- és képzőművészet szakos hallgatók
  • storyboard rajzolók
  • grafikusok

Az angol nyelvű előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

Időpont: 2018. október 4. 18.00-19.30

Helyszín: MOME Z (1111 Budapest, Bertalan Lajos utca 2.)

 

WORKSHOP

Kurt van der Basch kétnapos storyboard workshopot tart Budapesten.

A workshop során a résztvevők standard filmes beállításokkal dolgoznak, megismerik, hogy hogyan lehet a képekből sorozatot készíteni, a különböző beállítások váltakozása milyen hatással lehet a teljes történetre. Konkrét szituáció és forgatókönyv alapján több jelenethez is készítenek rajzot; kész storyboardokat elemeznek, újraértelmeznek és rekonstruálnak; a reklámfilm készítéshez is hasznos tippeket kapnak.

Kiknek ajánljuk:

  • storyboard rajzolók
  • grafikusok
  • filmszakos hallgatók
  • ipar- és képzőművészeti szakos hallgatók

Időpont: 2018. október 5-6. 9.00-17.00

Helyszín: MOME Z (1111 Budapest, Bertalan Lajos utca 2.)

Részvételi feltételek:

  • a workshop olyan diákoknak és szakmabelieknek szól, akik tapasztalattal rendelkeznek a rajzolás területén.
  • angol nyelvű motivációs levél (max. 1200 karakter)
  • képmontázs vagy portfólió saját munkákból (max. 3 oldalas pdf)

Jelentkezési határidő: 2018. szeptember 26. éjfél

A workshop angol nyelvű. A helyek száma korlátozott, ezért kérjük, időben regisztrálj, és csak akkor jelentkezz, ha mindkét napon részt tudsz venni. A workshopra való regisztráció lezárult.

 

Szeptember

BUDAPESTI KLASSZIKUS FILM MARATON

ALKOTÓTÁRSAK RÉGEN ÉS MOST – FORGATÓKÖNYVTŐL 4 OSCARIG: FANNY ÉS ALEXANDER
Katinka Faragó és Petrányi Viktória beszélgetése szakmáról, bizalomról, sikerről

Katinka Faragó hosszú karrierje során olyan jelentős rendezők alkotótársa volt, mint Bille August, Jan Troell, Liv Ullmann, Aki Kaurismaki valamint Andrej Tarvovszkij és az egyetemes filmművészet egyik legnagyobb alakja, Ingmar Bergman, akivel mintegy harminc évig dolgozott együtt.

A Fast Forward Program és a Budapesti Klasszikus Film Maraton együttműködésében szeptember 5-én a Toldi moziban Petrányi Viktória filmproducer beszélget vele, aki többek között Mundruczó Kornél producereként és alkotótársaként tett szert nemzetközi szakmai hírnévre. A beszélgetés során – részben a négyszeres Oscar-díjas Bergman-remekmű, a Fanny és Alexander apropóján – alkotói munkakapcsolatról, országok és generációk különbségeiről, szakmai bizalomról és együttműködésről, a filmes alkotói-gyártási folyamatról lesz szó.

Előadók:

Katinka Faragó: Magyar származású svéd producer és gyártásvezető, Ingmar Bergman és Andrej Tarkovszkij egykori munkatársa. Évtizedekig dolgozott Bergmannal, olyan filmekben, mint a Suttogások és sikolyok, az Őszi szonáta és a négyszeres Oscar-díjas Fanny és Alexander. Ő volt az Áldozathozatal, Tarkovszkij utolsó, Svédországban forgatott filmjének gyártásvezetője is, továbbá olyan művekben működött közre, mint Jan Troell Oscar-jelölt filmje, az Új haza és Bille August Arany Pálma- és Oscar-díjas alkotása, a Hódító Pelle.

Petrányi Viktória: Producerként végzett a Színház- és Filmművészeti Egyetemen. 2003-ban alapította meg a Proton Cinemát Mundruczó Kornéllal, akivel alkotótársként dolgoznak. A Proton Színház előadásainak dramaturgja és konzulense. Az amszterdami központú európai ACE Producers alelnöke és a SZFE óraadó tanára. Fontosnak tartja fiatal filmesek elindítását, legutóbb Kárpáti György Mór Guerilla című filmjének volt producere.

A mesterkurzus angol nyelvű (tolmácsolás nélkül).

A rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult. 

Időpont: 2018. szeptember 5. 18.30

Helyszín: Toldi mozi (Budapest 1054 Bajcsy-Zsilinszky út 36-38.)



2017-2018-as évad

A 2017-2018-as évad programfüzete ezen a linken található.

Május

A RENDEZŐ ÉS A VÁGÓ HÁZASSÁGA – ÉVA GÁRDOS

A montázs művészete

Sokan technikai feladatként tekintenek a vágásra, holott a vágók munkájához a megalapozott technikai tudás mellett rengeteg kreativitás is szükséges. A vágónak ismernie kell a történetmesélés, a kamerakezelés, a zenehasználat és a kü­lönböző effektek titkait, illetve képesnek kell lennie arra, hogy mindezt harmonizálja a rendező elképzelései­vel – azaz egy jó film érdekében a rendező és a vágó házasságot köt.

Előadó:

Éva Gárdos (USA): A magyar származású világhírű vágó pályafutását tanárként kezdte New Yorkban. Filmes karrierjének első állomása Francis Ford Coppola Apoka­lipszis most című filmje volt, amelyben produkciós asszisz­tensként dolgozott, később pedig vágóként Peter Bogdanovich, Angelica Huston és Barbet Schroeder munkáiban. A ‘90-es években tért vissza a magyar filmek világába, ő vágta A miniszter félrelép és a Szabadság, szerelem című filmeket. Éva Gárdos rendező­ként is aktív: 2001-ben az Amerikai rap­szódiával mutatkozott be, legújabb filmje, a Budapest Noir pedig 2017 novemberében került a magyar mozikba.

ELŐADÁS

Kiknek ajánljuk:

  • vágók
  • rendezők
  • filmszakmai képzésen résztvevő diákok

Az angol nyelvű előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció az előadásra ezen a linken.

Időpont: 2018. május 22., kedd 18.00-20.00

Helyszín: ELTE Művészetelmélet és Médiakutatási Filmtudomány Tanszék (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8. főépület 34-es terem)

Az előadásra való regisztráció lezárult.

WORKSHOP

Gárdos Éva két 2+1 napos vágó workshopot tart Budapesten, aminek programjában előadás, jelenetek közös elemzése, csoportos beszélgetés és önálló munka szerepel.

FONTOS, hogy a workshop nem a vágóprogramok használatáról szól, azokat a résztvevőknek már ismerniük kell. Emellett szükségük lesz egy külső meghajtóra vagy pendrive-ra is.

Részvételi feltételek:

  • A workshop olyan diákoknak és szakmabelieknek szól, akik alapos ismeretekkel rendelkeznek a videóvágás terén.
  • Adobe Premier, Final Cut Pro, Avid stb. vágóprogram ismerete (az Adobe Premier program használói számára a szervezők asztali gépeket biztosítanak a workshop idejére, az ettől eltérő vágóprogramot használóknak saját géppel kell érkezniük.)
  • max. 1 oldalas angol nyelvű szakmai önéletrajz
  • 30-90 másodperces zenét és/vagy hangeffekteket is tartalmazó montázs készítése “talált filmes anyagból” az alábbi témák egyikére:
    • Életem legrosszabb napja
    • Életem legjobb napja
    • Álom
    • Vigyázz!

Jelentkezési határidő: 2018. május 13.

A workshop angol és magyar nyelvű. A helyek száma korlátozott, ezért kérjük, időben regisztrálj, és csak akkor jelentkezz, ha mindkét napon részt tudsz venni. A konzultációs napon a résztvevők saját munkáival kapcsolatos mentorálása történik, az azon való részvétel is regisztrációhoz kötött.

Kiknek ajánljuk:

  • junior vágók
  • filmszakmai képzésen résztvevő diákok

Időpontok:

  • Csoport #1: 2018. május 23-24. 10.00-17.00
  • Csoport #2: 2018. május 25-26. 10.00-17.00
  • Konzultációs nap mindkét csoportnak: 2018. május 28. 10.00-17.00

Helyszín: Budapest Metropolitan Egyetem (1077 Budapest, Rottenbiller utca 17–19.)

A workshopra való regisztráció lezárult.

 

Április

MÁSFÉL ÓRA 60 MÁSODPERCBE SŰRÍTVE – STEVEN LOVY

Előztesek és promóvideók készítése

A háromnapos intenzív workshop fókuszában az ütős előzetesek készítése áll. A résztvevők a trailerkészítés titkaival ismerkednek meg – írás, tervezés, grafikai munkálatok és maga a vágás –, és így megtanulhatják, hogyan lehet megragadni 60 másodpercben egy nagyjátékfilm lényegét.

A workshop során a résztvevők önállóan dolgoznak egy saját előzetesen. Az esemény vendégelőadója Pistár László, a TV2 promórendezője, aki a trailerek és a promók közötti különbségekről ad majd elő.

Előadók:

Steven Lovy többszörös díjnyertes filmrendező és vágó, aki többek között a Magyar Filmszemle legjobb vágónak járó díját is elnyerte a Mix című játékfilmjével. Steven jelenleg Budapesten él, filmpromókat készít a TV2-nek és trailereket különböző hazai filmforgalmazóknak. Legutóbbi munkái: Vándorszínészek, Genezis, Pappa Pia és a Swing. Steven a University of California Los Angeles (UCLA) Mozifilm és Televízió-Produkciós szakán végzett, ahol rövidfilmjével, a Circuitry Mannel elnyerte a rangos Harve Bennett Spotlight-díjat.

Pistár László a TV2 Csoport promo osztályának vezetője. 2007-ben kezdett promo producerként a TV2-nél, majd 2009-ben Londonban, a Modern Times Groupnál folytatta pályafutását, mint senior promo producer. Budapestre 2014-ben tért vissza a Sony Pictures Entertainment kötelékébe senior creative-ként, egészen 2016 szeptemberéig, amikor a TV2 Csoport promo osztályának feladatait kezdte ellátni. Eddigi munkássága során számos díjat kapott a PromaxBDA Global-on, ami az egyik legnevesebb marketing és promóciós megmérettetés a világon. Az ARGO2 trailerében és a film egész marketing kampányával a filmes területen is bemutatkozott. 

Részvételi feltételek:

Laptop vágóprogrammal (Final Cut Pro, Adobe Premiere Pro, Avid stb.). Az adott szoftvert legalább annyira kell ismerniük, hogy össze tudjanak vágni egy párbeszédet tartalmazó jelenetet. A workshop olyan diákoknak és szakmabelieknek szól, akik alapos ismeretekkel rendelkeznek a videóvágás terén. A képi és zenei anyagokat az előadó biztosítja. Fontos, hogy a workshop a trailerek vágásáról és nem a vágóprogramok használatáról szól.

Az angolnyelvű workshop ingyenes. Kérjük, csak akkor jelentkezz, ha mindhárom napon részt tudsz venni.

A jelentkezéshez az anyagokat 2018. április 6-ig kérjük:

  • max. 1 oldalas angol nyelvű szakmai önéletrajz
  • film, amit te vágtál (bármilyen műfajú és hosszúságú lehet)

A regisztráció lezárult.

Kiknek ajánljuk:

  • vágók
  • filmszakmai képzésen résztvevő diákok

Időpont: 2018. április 19–21. 9.30–17.00

Helyszín: Budapest Metropolitan Egyetem (1077 Budapest, Rottenbiller utca 17–19.)

 

SZÍNÉSZET A KAMERA ELŐTT ÉS ÁLTAL – YARELI ARIZMENDI

Filmszínészet workshop

A tehetséges színész tudja, hogyan építse fel játékát, hogyan adjon mélységet a karakterének, azonban minden médiumnak megvannak a saját szabályai, amiket el kell sajátítani.

A workshop célja, hogy a résztvevők fejlesszék filmszínészeti technikájukat, és felfedezzék, mi az, amit a kamera lát és kér: hogyan rögzíti az egyes karakterek és a történet részeit, hogy aztán amikor a színész már rég befejezte a munkát összeálljon egy végleges teljes egésszé.

Yareli Arizmendi két különálló workshopot tart Budapesten (időpontokat ld. lent), amelyeken összesen 24 fővel tud majd foglalkozni. Mindkét workshop ugyanazt a technikát alkalmazza, a háromnapos program egy kicsit nagyobb elmélyülést enged.

Előadó:

Yareli Arizmendi (IMDB) több mint két évtizedes színészkarrierje során fontos szerepeket kapott olyan televíziós sorozatokban, mint a New York rendőrei, a Dr. House, a Sírhant művek vagy a Hősök. A Hova tűntek a mexikóiak? című film főszereplője, valamint társrendezője és -írója is volt, de olyan mozifilmekből is ismerős lehet, mint a Don’t Let Me Drown, a Megetetett társadalom és az América. TEDx-előadása Making the Invisible Visible címmel megtekinthető a TED Youtube-csatornáján. Yareli az University of California, San Diegón végzett politikatudomány és színház szakokon. Rendszeresen tart workshopokat és előadásokat a színészetről.

A workshop angol nyelvű.

Részvételi feltételek:

  • max. 1 oldalas angol nyelvű szakmai önéletrajz
  • max. 2 perces videós válasz Yareli kérdésre: What is the one thing you would want the world to know about you?
  • színész I. diploma vagy színész 2. oklevél, vagy több mint kétéves színészi tapasztalat
  • angol nyelvtudás
  • a kiválasztott workshop megjelölése

A jelentkezések értékelését filmes szakemberek végzik, és a rátermettség és a csoportdinamikai szempontok figyelembe vételével történik.

A részvétel ingyenes. Azok jelentkezését várjuk, akik részt tudnak venni a workshop teljes ideje alatt.

Időpontok: 

  • kétnapos workshop: 2018. április 9–10. 10.00–17.00
  • háromnapos workshop: 2018. április 12–14. 10.00–17.00 

Helyszín: A38 HAJÓ (1117 Budapest, Petőfi híd, budai hídfő)

Március

"A SIKERES EURÓPAI KOPRODUKCIÓ" – SIMON PERRY

A kevesebb néha több

Nemzetközi koprodukcióban gondolkodni az európai filmekben ma már majdnem annyira magától értetődő, mint színészeket vagy sminkest szerződtetni. Az európai filmes piac azonban bonyolult játéktér, sok szereplővel és változatos játékszabályokkal. Simon Perry több évtizedes tapasztalatával segít átlátni a szakma ezen részét, és segít megérteni, hogy az eredményes koprodukció nem csupán financiális kérdés, hanem a sokszínű és kreatív együttműködés feltétele.

Előadó:

Simon Perry (GB): Produceri munkáit követően Nagy-Britannia legfőbb filmfinan­szírozó szervezetét, a British Screen Finance-t vezette 1991 és 2000 között. Irányítása alatt olyan filmek születtek, mint az Orlando, a Síró játék vagy a Csavard be, mint Beckham. Ezt követően az Irish Film Boardot igazgatta, majd Svéd­országban dolgozott, olyan filmek elkészültét segítve, mint a United States of Love vagy az Olli Mäki legboldogabb napja. Az ACE Producer, az amszter­dami illetőségű producer-to­vábbképző szervezet elnöke.

Program:

  • Az európai filmfinanszírozás bemutatása
  • Filmes adókedvezmények Európában
  • Koprodukciós esettanulmányok
  • Hogyan készül egy koprodukció finanszírozási terve?

Kiknek ajánljuk:

  • Filmrendezők
  • Producerek

Időpont: 2018. március 12-13. 9.30-17.30

Helyszín: Magyar Nemzeti Filmalap (1145 Budapest, Róna utca 174.)

Részvételi feltétel: A workshop ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A jelentkezéshez küldd el az alábbi linken filmterved/forgatókönyved szinopszisát. Azok jelentkezését várjuk, akik mindkét napon részt tudnak venni. A jelentkezéshez az anyagokat ANGOL nyelven kérjük.

Jelentkezési határidő: 2018. február 19.

Értesítés: 2018. március 1.

 

Február

HOGYAN KÉSZÍTS JÓ LOW-BUDGET FILMET? – KATRIEL SCHORY

Ne várd a lehetőséget, hanem csináld meg a filmed – mondja Katriel Schory, az Izraeli Filmalap vezetője, az európai filmes, workshopok rendszeres előadója, az egyik legnagyobb tudású filmes szakember. Vezetése alatt az Izraeli Filmalap számos sikeres low-budget filmet készített, amelyek a szakmai sikerek mellett a közönség figyelmét is felkeltették. Akár pályakezdő vagy, akár tapasztalt filmes, ez a téma biztosan érdekel!

Előadó:

Katriel Schory (Izrael): A New York University-n folytatott tanulmányait követően tért haza Izraelbe, hogy gyártási igazgatóként az egyik legfontosabb izraeli cégnél, a Kastel Films-nél helyezkedjen el. Ezt követően saját céget alapított, Belfilms néven, amellyel több mint 200 produkciót hívott életre. 1999 óta vezeti az Izraeli Filmalapot, amely azóta 240-nél is több játékfilm elkészítését támogatta.

Kiknek ajánljuk:

  • Producerek
  • Rendezők
  • Forgatókönyvírók
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákoknak

Időpont: 2018. február 9. 18.00-19.30

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8., földszint 34-es terem)

Az angol nyelvű előadás nyilvános, a részvétel regisztrációhoz kötött. Regisztráció EZEN A LINKEN.

 

A PREZENTÁCIÓ TUDOMÁNYA – SIBYLLE KURZ

"Mondd, amit gondolsz, csináld, amit mondasz, légy, amit csinálsz!"

Akár elfogadjuk, akár nem, a pitchelés – azaz egy filmes projekt prezentálása – a filmkészítés szerves része. A finanszírozás előteremtéséhez, a koprodukciós partnerek meggyőzéséhez szükség van olyan készségekre, amelyek segítenek eladni az ötletünket – ehhez azonban nem kell stand-up komikusnak születni, ugyanis az eredményes pitchelés tanulható. Sybille Kurz szerint ehhez nem kell meghazudtolnunk önmagunkat – megtanít minket arra, hogyan tudunk fókuszálni a lényegre, és beszélni a legfontosabbról, a filmtervünkről.

Előadó:

Sibylle Kurz (D): Coach, kommunikációs tréner – az EAVE, a SOFA és számos más európai workshop rendszeres oktatója, a Berlinale Forum szekciójának tanácsadója. 15 évnyi filmforgalmazói munka után vállalkozott arra, hogy írókat, képzőművészeket – és persze filmeseket – segítsen abban, hogy megtalálják a közönségüket. Több könyv és publikáció szerzője a pitching témakörében.

Program:

  • Kommunikációs készségek fejlesztése
  • Projektek hangolása és időzítése
  • Pitching gyakorlatok
  • Konzultáció

Kiknek ajánljuk:

  • Filmrendezők
  • Producerek
  • Forgatókönyvírók
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Időpont: 2018. február 9. 10.00-12.30

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8., földszint 34-es terem)

Az angol nyelvű előadás nyilvános, a részvétel regisztrációhoz kötött. Regisztráció EZEN A LINKEN.

 
 

UTÓMUNKA WORKSHOP – NE A LEGVÉGÉN RONTSD EL! – A FILMES UTÓMUNKA ALAPJAI

Régi közhely, hogy egy filmet a vágóasztalon lehet megmenteni – vagy elrontani. Ez manapság olyannyira igaz, hogy a filmek jelentős része csak az utómunka fázisában születik meg véglegesen – a VFX segítségével. A nemzetközi szakemberek által tartott workshopon naprakész információt kaphatunk az utómunka megszervezésének hatékonyságáról, a VFX rejtelmeiről, a zenei jogokról, illetve az utómunka finanszírozásának lehetőségeiről. A workshop angol nyelvű.

Előadók:

Niko Remus (GER): Utómunka supervisorként olyan filmekben dolgozott, mint az 55 lépés, a Halhatatlan szeretők, vagy a Hannah Arendt. Az EP2C workshop tanulmányi vezetője.

Hans van Helden (NL): Szabadúszó, utómunka supervisor, többek között Paul Verhoeven Fekete könyv című filmjében működött közre. VFX koordinátorként többek között a Szerelem és barátságban és az Alabama és Monroeban dolgozott. Az EP2C workshop tanulmányi vezetője.

Neeltje van der Heijden (NL): DI producerként és utómunka koordinátorként is aktív, televíziós és filmes produkciókban egyaránt. Az EP2C workshop programmenedzsere.

Program:

  • Hogyan folyik az utómunka pénzügyi tervezése?
  • A megfelelő időzítés és szervezés alapjai
  • Koprodukciós követelmények
  • A költségvetés és a kreatív ambíciók összehangolása

Kiknek ajánljuk:

  • Producerek
  • Gyártásvezetők
  • Utómunka koordinátorok

Időpont: 2018. február 7. 9.00-17.00

Helyszín: Filmlabor (1021 Budapest, Budakeszi út 51.)

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

Január

ZANUSSI MOZIJA – MESTERKURZUS A FILMRENDEZÉSRŐL

Az európai filmművészet máig élő kultu­sza jórészt az 1960-as években indult el. Bergman, Fellini vagy a francia új hullám rendezőivel párhuzamosan, a vasfüggöny mögötti fiatalok filmjei is lenyűgözően frissen beszéltek a valóságról, a létezésről vagy a mindennapi problémákról.

Krzysztof Zanussi magában hordozza az európai film nagy korszakának minden tudását és tapasztalatát, amit lenyűgöző felkészültséggel és pedagógiai érzékkel ad át hallgatóságának.

Előadó:

Krzysztof Zanussi: A lengyel film nagy generációjának – Kawalerowicz, Kieslowski, Wajda, Zanussi – utolsó élő tagja. Olyan filmeket köszönhetünk neki, mint az Illumináció, a Mérleg vagy Az élet, mint nemi úton terjedő betegség. Ahogy a producerként, tanárként és persze rendezőként is aktív Krzysztof Zanussi vallja, a munka a szenvedélye – és ez 78 éves korában sincs másképp: januárban legújabb filmjének munkálatai közben szakít időt arra, hogy megossza tudását a filmrendezésről.

Program:

  • Narratív művészet a posztmodern világban
  • Hogyan tagadja a posztmodern a történetmesélés lehetőségét?
  • Hogyan tagadja Zanussi a posztmodern paradigmát?

Időpont: 2018. január 23. 18.00-20.00

Helyszín: Lengyel Intézet (1065 Budapest, Nagymező utca 15.)

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

December

A FORGATÓKÖNYVÍRÁS 180 FOKOS FORDULATAI

Egy film forgatókönyvének elkészítésénél gyakran előfordul, hogy a kezdeti elgondolások 180 fokos fordulatot vesznek, mire helyes irányba kerül a történet. Egy bizonyos idő után a legnagyobb segítséget általában az jelenti, ha valaki friss szemmel átolvassaaz addigi munkánkat – ha ez a friss szem ráadásul az egyik legtapasztaltabb forgatókönyv-fejlesztőé, akkor nyert ügyünk van. Martin Daniel több mint 25 éve oktatja a legsikeresebb európai filmeseket – most Budapestre látogat, hogy itt ismegossza tapasztalatait.

Előadó:

Martin Daniel (USA) Forgatókönyvíró, forgatókönyvírást tanít – a University of Southern California oktatója. 1991 óta az EAVE (EuropeanAudio-Visual Entrepreneurs) program keretében tanítja azeurópai független filmgyártás élvonalát, társalapítója acsehországi Midpoint képzési programnak. Ő írta többek között a C(r)ook és a Tommy and the Wildcat című filmeket. Forgatókönyv-konzultánsként számos műfajú és formátumú, díjnyertes alkotás elkészítésében vett részt.

Program:

  • Bevezető előadás
  • Filmelemzés
  • Csoportos munka a rövid treatmenteken
  • Hogyan kerüljük el a forgatókönyv-fejlesztés pokolba vezető útját? – konzultáció kreatív producerekkel és dramaturgokkal
  • Prezentáció a jelenetírásról

Kiknek ajánluk:

  • Forgatókönyvírók
  • Producerek
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Regisztráció:

Jelentkezési feltételek: szakmai önéletrajz és egy 3-5 oldalas, angol nyelvű fikcióstreatment, karakter leírás, vizuális koncepció. Az előadás nyelve angol.

Időpont: 2017. december 7-9., csütörtökön 15.00 – 20.30, pénteken 10.00-17.00 között

Helyszín: ELTE Művészetelmélet és Médiakutatási Filmtudomány Tanszék (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8. főépület 34-es terem)

Facebook-esemény

Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

November

MIT VÁR EL HOLLYWOOD EGY NAPLÓVEZETŐTŐL?

A naplóvezetőről gyakran a filmszakmát ismerők sem tudják, mennyire fontos és összetett szerepkört tölt be: feljegyzéseivel hidat képez a forgatás és az utómunka között. Tabányi Carmen workshopján kiderül, mitől rendkívül izgalmas ez – az elsőre száraznak tűnő – a szakterület, és mit kell tudnia egy naplóvezetőnek, ha a filmipar élvonalában akar dolgozni.

Előadó:

Tabányi Carmen, naplóvezető (script supervisor). 20 éve az Egyesült Államokban él és 15 éve dolgozik naplóvezetőként. Számos nagy sikerű magyar és hollywoodi mozifilmben és tévésorozatban dolgozott, többek között Szabadság, szerelem; Valami Amerika 2.; A vér és méz földjén; A szomszéd fiú; A csajok bosszúja; Dr. Csont.

Program:

A workshop résztvevői az első és az utolsó napon közös előadáson vesznek részt, de a gyakorlati napokat kisebb csoportra osztva tartjuk. A workshop összesen 6 napos, a foglalkozás 3 órás. A csoportok beosztása a workshop első napján történik. Fontos része a képzésnek a forgatási gyakorlat, így a tanultakat ki is próbálhatják a résztvevők. A létszám maximum 30 fő.

  • Alapozó, elméleti oktatás
  • Gyakorlati feladatok
  • Forgatás
  • Összegző előadás, megbeszélés

Kiknek ajánluk:

  • Naplóvezetők
  • Rendezőasszisztensek
  • Vágóasszisztensek
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Regisztráció:

A jelentkezéshez rövid szakmai önéletrajz és motivációs levél (min. 200, max. 1000 karakter) szükséges.
A pályázatok kiválasztásakor a szervezők erre alapozva hozzák meg döntésüket. A résztvevőknek a workshop összes napját teljesíteniük kell. A workshop angol nyelvű.

Időpont: 2017. november 20. – december 1. 17.00 – 20.00

Helyszín: Magyar Nemzeti Filmarchívum, 1021 Budapest, Budakeszi út 51.

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

 

A VÁGÁS MINT ATTITŰD

A vágás folyamata nem a vágószobában, hanem a vágó vizuális fantáziában kezdődik. Ezért a forgatókönyv elolvasása éppúgy a vágó feladata, mint a forgatásokon való részvétel. Tehát nem lehet elég korán elkezdeni a vágás folyamatát. Szántó Komlóssy Annamária kurzusában igyekszik megmutatni a vágók munkájában rejlő kreativitást és szabadságot. A workshop segít a vágó és az alkotótársak hatékony együttműködésének elsajátításában, éppen ezért nyitva áll rendezők, operatőrök és forgatókönyvírók előtt is. 

A résztvevők a workshop utolsó napján lehetőséget kapnak arra, hogy megosszák egy-egy szakmai problémájukat, vagy olyan kihívást, amire nem találtak jó megoldást, amelyet a csoport közösen kielemez.

Előadó:

Szántó Komlóssy Annamária Budapesten született és kezdte filmvágói karrierjét, majd a ‘80-as években előbb New York-ba, majd Los Angeles-be költözött, ahol a Disney, a Paramount és a Warner Brothers filmjeiben működött közre vágóként. Legutóbbi munkája a közelmúltban bemutatott Aurora Borealis Északi fény volt.

Workshop leírás:

  • A forgatókönyv – A vágó és a forgatókönyvíró viszonya, a történet érzelmi és értelmi csomópontjai, a storyboard jelentősége vágói szemmel.
  • A forgatás – A vizuális koncepció érvényesítése, az első muszter értékelése, legfontosabb plánok (a jelenetek plánozása), a közeli felvételek ereje.
  • Műfajok és jellemzőik – Műfaji szabályok, az egyes műfajokhoz tartozó vágási típusok és dinamikák, a felesleges snittek.
  • Az azonosulás – A „a reaction shot” születése – avagy mikor álljon le a kamera? A karakterek szerepe. A vágó és a film viszonya. Az azonosulás és a türelem jelentősége.
  • Elejétől a végéig – Haladási irány a vágásban. A vágó mint a néző szeme. A színek fontosságáról és a film ritmusáról.

Időpont: 2017. november 16–18.
A november 16-án és 17-én 17.00–20.00, november 18-án 10.00–17.00 óráig tart a foglalkozás. Kérjük, csak akkor jelentkezz, ha mindhárom napon részt tudsz venni.

Helyszín: Budapest Metropolitan Egyetem, Rottenbiller utcai campus, Médiaművészeti Intézet, 1077 Budapest, Rottenbiller utca 17-19.

A jelentkezés feltétele: rövid szakmai önéletrajz és motivációs levél (min. 200, max. 1000 karakter).

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A jelentkezés lezárult.

 
 

"KI FOGJA EZT MEGNÉZNI?" – FILM BUSINESS: A FILMÖTLETTŐL A FILM ELADÁSÁIG

Hogyan lesz a filmből pénz? Hogyan lehet egy filmötlet megvalósításához szükséges milliókat megszerezni? Mikor térülnek meg a filmek költségei? Megtérülnek-e egyáltalán? Hogyan és hol adhatom el a filmem?

A filmkészítés nemcsak egy művészi alkotó folyamat, hanem az egyik legizgalmasabb, és egyben legkockázatosabb üzleti vállalkozás. A filmgyártási és -értékesítési értéklánc (value chain) egy nagyon komplex, sokszereplős rendszer, amely a kreatív és művészeti munkán kívül komoly kereskedelmi, pénzügyi, marketinges és jogi ismereteket is kíván. Ez a bevezető előadás rövid áttekintést ad a filmkészítés legfontosabb üzleti folyamatairól, a filmötlet fejlesztésétől egészen a film eladásáig.

Előadó:

dr. Takács Ildikó jogi diplomáját az ELTE-n, LLM fokozatát a Közép-Európai Egyetemen, MBA fokozatát a film business területén a London Cass Business School-ban szerezte. Közel öt évig a Londoni Magyar Kulturális Központot vezette, dolgozott az InterCom Filmforgalmazó cégnél, illetve filmgyártó cégeknél töltött be vezető pozíciókat. Az elmúlt években a Magyar Nemzeti Filmalap filmipari képzési programjának kidolgozását irányította. Jelenleg a DIGIC Pictures 3D animációs cég üzletfejlesztési igazgatója.

A honlap zavartalan működése érdekében cookie-kat (sütiket) használunk.RENDBEN