Hírek

2019. október 11.

”Fontos, hogy a témának szíve-lelke, őszintesége legyen” - Iványi Petra interjú

Október 10-től vetítik a mozik a FOMO - Megosztod és uralkodsz című mozifilmet, Hartung Attila első mozifilmje a Filmalap Inkubátor Program támogatásával készült. Iványi Petra producerrel beszélgettünk a produceri pályájáról, önállósodásról és marketingről.

FA: Hogy találtad meg a produceri pályát?

Szociológusként kezdtem dokumentumfilmeken dolgozni, nem terveztem, hogy filmes leszek, ez a véletlenek sorozatával alakult így. A reklámok és külföldi filmek gyártása mellett nekem szükségem van arra, hogy olyan történeteket meséljünk el, amik itthon és a régióban érdekesek, ez motivál. Ilyen a FOMO is, ami szerintem fontos társadalmi problémákkal, és országhatárokon is túlmutató  kérdésekkel foglalkozik.

FA: A FOMO az első olyan film, amiben vezető producerként önállóan vettél részt. A függetlenedés belső, személyes indíttatás volt?

Szerintem elengedhetetlen, hogy az ember lépcsőzetesen szerezze meg a tudását, és járja végig a ranglétrát, az összes fázisát ismerje a filmkészítésnek. Ha fokozatosan szoksz hozzá a felelősséghez, akkor nagyobb biztonságban érzed magad, könnyebb kezelni a nyomást. A döntési mechanizmusoknak a tanulási folyamata jó esetben ugyanilyen lépcsőzetes. Ami a FOMO-nál újdonság, hogy mindenfajta döntés és ügyvitel az én felelősségem volt. A háttértámogatást egy 25 éve a piacon lévő cég, a Filmteam adta. Major István (Filmteam) rám bízza, milyen alkotókkal dolgozom együtt, vagy milyen projektek mellé rakom le a voksom.

Iványi Petra

FA: A FOMO a Filmalap Inkubátor programjában készült, jóval kisebb a költségvetése, mint egy átlagos magyar nagyjátékfilmé. Mik a tapasztalataid ezzel kapcsolatban?

Rengeteg előnye van az Inkubátor Programnak. Remek kezdeményezés, mert a létezése óta jóval több pályakezdő fiatalnak nyílik lehetősége arra, hogy bekerüljön a szakmába. Kis költségvetéssel, a felelősség is kisebb egy elsőfilmes rendező vállán. Ugyanakkor producerileg és gyártásilag a mai piaci körülmények között ennyi pénzből mozifilmet csinálni szinte lehetetlen. Minden lehetséges szívességet, jóindulatot, segítséget fel kellett használnom, hogy ebből a költségvetésből kijöjjünk. Ugyanakkor, ha egy stáb kis pénzből dolgozik, annak mindig van egy csodálatos miliője, amiben mindenki egy célért küzd.

FA:  A FOMO olyan aktuális kérdésekkel foglalkozik, amik a mai Z generációt érintik. Szerinted miért van kevés magyar film, ami a fiatalokat célozza, az ő életüket mutatja be?

Nem tudom, talán ha az alkotók korban nagyon eltávolodnak a fiatalságuktól, akkor nagyobb kihívás róluk szóló filmet készíteni. Ha a téma nem érdekli zsigerileg az alkotót, abból nem lesz őszinte film. Szerintem ezt a mai fiatal generáció elutasítja, vagy leagalábbis nem értékeli.

FA: A FOMO forgatásának végeztével milyen feladatok vártak rátok?

Viszonylag hosszú utómunka szakasz következett, aminek nagyrészt a Magyar Filmlabor adott otthont. Rengeteg jogi tisztázandó feladatot okoztak a filmben megjelenő social media felületek. Az elkészült filmet meg kellett mutatnunk a nagy cégeknek - Facebook, Instagram, Youtube, akik mind elhatárolódtak attól, hogy névszerűsítve jelenjenek meg a filmben. Bennünk volt egy naivitás, hogy nem határolódnak el az általuk is generált társadalmi problémáktól. Bár minden egyértelmű utalást ki kellett irtanunk a filmből. Miközben zajlott az utómunka, nekiláttunk előkészíteni a forgalmazást.

Iványi Petra és Hartung Attila

FA: Mennyire állított speciális helyzet elé a FOMO forgalmazása és az, hogy megszólítsátok a film célközönségét?

Az a nagyon nagy kihívás, hogy a 16-25 éves korosztályt, akik köztudottan nem néznek magyar filmet moziban, be tudjuk csábítanunk a moziba. A hagyományos sajtóorgánumok, vagy hirdetési felületek nem az ő csatornáik, nem innen informálódnak. Social média platformokon indultunk el, a Facebookot, az Instagramot és Youtube-ot is használjuk és a kampány kísérleti fele az az influenszerek bevonása. Ez összetettebb gondolkodást igényel, mert egy influenszer népszerűsége a hitelességén is múlik. Leültünk és számba vettük azokat az attribútumokat - tartalom, üzenet, zene, felvételi technika, stb. -  amik a filmben szerepelnek, és elgondolkodtunk azon, hogy milyen influenszerhez hogyan kapcsolódhat. Így képeztünk egy poolt, akiknek megmutattuk a filmet, hogy eldöntsék, mellé állnának-e vagy sem. Mellé álltak rengetegen, például a TheVR, Pamkutyáék, Kiss Imi, Nessaj, Viszkok Fruzsi, Marosi Viktor, vagy Simonffy Peti. Kíváncsian várjuk, hogy a közösségi felületek és az influenszerek a filmnézés felé irányítják-e az ifjúságot, ahogy abban mi bízunk.

FA: A FOMO-hoz kapcsolódik egy honlap is, ahol a cyberbullying-gal kapcsolatos anyagok is elérhetőek?

Igen, a honlap címe http://fearofmissingout.hu. Nem csak az online bántalmazásról és a FOMO jelenségről, de a szexuális bántalmazásról is igen szerteágazó anyagot raktak össze pszichológus szakértőink. Ami a fenti honlapon és nyomtatott formában is elérhető. Ez egyfajta segítség a nézőknek, legyen az fiatal, vagy a szülői korosztályból való.  Ha egy tanár elviszi a FOMO-ra a diákjait, utána lesz egy vonalvezetője a közös megértéshez, feldolgozáshoz. Nagyon remélem, hogy sokakhoz el fog jutni.  

FA: Milyen történetek, problémák foglalkoztatnak még, amik mögé mindenképp beállnál?

A néhai szociológusságomból fakadóan a jelenkori társadalmi problémák nagyon foglalkoztatnak, de a történelmünkkel való őszinte szembenézés, annak a jelenünkre gyakorolt hatása is érdekel. Fontos nekem, hogy a filmnek szíve-lelke, őszintesége legyen, és ez együtt jár azzal, hogy az alkotónak, rendezőnek is legyen szíve-lelke. Számomra ez egy erős szűrő, mert így vagy úgy, egy játékfilm 3-4 év az életedből. Ennyi időt csak olyan alkotóval érdemes eltölteni, akivel kölcsönös bizalommal, tisztelettel vagytok egymás iránt.

A FOMO stábja a Magyar Filmlabor előtt

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem