Képzés

Fast Forward Program

A Filmalap célja a piac diktálta helyzetekre való gyors reakció, a szakemberhiány megszüntetése és a hazai filmes szakma versenyképességének növelése. Az erre a célra létrehozott Fast Forward Program küldetése, hogy a hazai szakmai környezetből jelenleg hiányzó, rövid képzésekkel fejlessze a szakembereket és belépési lehetőséget nyújtson a szakma iránt érdeklődők számára.

 

A program elsősorban intenzív és gyakorlatiorientált workshopokat kínál. Előadóink aktív, tapasztalt és sikeres filmkészítők, filmes szakemberek, ami lehetővé teszi az elmélet és gyakorlat megfelelő egyensúlyát. 

 

 

Aktuális képzések, workshopok

Február

HOGYAN KÉSZÍTS JÓ LOW-BUDGET FILMET? – KATRIEL SCHORY

Ne várd a lehetőséget, hanem csináld meg a filmed – mondja Katriel Schory, az Izraeli Filmalap vezetője, az európai filmes, workshopok rendszeres előadója, az egyik legnagyobb tudású filmes szakember. Vezetése alatt az Izraeli Filmalap számos sikeres low-budget filmet készített, amelyek a szakmai sikerek mellett a közönség figyelmét is felkeltették. Akár pályakezdő vagy, akár tapasztalt filmes, ez a téma biztosan érdekel!

Előadó:

Katriel Schory (Izrael): A New York University-n folytatott tanulmányait követően tért haza Izraelbe, hogy gyártási igazgatóként az egyik legfontosabb izraeli cégnél, a Kastel Films-nél helyezkedjen el. Ezt követően saját céget alapított, Belfilms néven, amellyel több mint 200 produkciót hívott életre. 1999 óta vezeti az Izraeli Filmalapot, amely azóta 240-nél is több játékfilm elkészítését támogatta.

Kiknek ajánljuk:

  • Producerek
  • Rendezők
  • Forgatókönyvírók
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákoknak

Időpont: 2018. február 9. 18.00-19.30

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8., földszint 34-es terem)

Az angol nyelvű előadás nyilvános, a részvétel regisztrációhoz kötött. Regisztráció EZEN A LINKEN.

 

A PREZENTÁCIÓ TUDOMÁNYA – SIBYLLE KURZ

"Mondd, amit gondolsz, csináld, amit mondasz, légy, amit csinálsz!"

Akár elfogadjuk, akár nem, a pitchelés – azaz egy filmes projekt prezentálása – a filmkészítés szerves része. A finanszírozás előteremtéséhez, a koprodukciós partnerek meggyőzéséhez szükség van olyan készségekre, amelyek segítenek eladni az ötletünket – ehhez azonban nem kell stand-up komikusnak születni, ugyanis az eredményes pitchelés tanulható. Sybille Kurz szerint ehhez nem kell meghazudtolnunk önmagunkat – megtanít minket arra, hogyan tudunk fókuszálni a lényegre, és beszélni a legfontosabbról, a filmtervünkről.

Előadó:

Sibylle Kurz (D): Coach, kommunikációs tréner – az EAVE, a SOFA és számos más európai workshop rendszeres oktatója, a Berlinale Forum szekciójának tanácsadója. 15 évnyi filmforgalmazói munka után vállalkozott arra, hogy írókat, képzőművészeket – és persze filmeseket – segítsen abban, hogy megtalálják a közönségüket. Több könyv és publikáció szerzője a pitching témakörében.

Program:

  • Kommunikációs készségek fejlesztése
  • Projektek hangolása és időzítése
  • Pitching gyakorlatok
  • Konzultáció

Kiknek ajánljuk:

  • Filmrendezők
  • Producerek
  • Forgatókönyvírók
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Időpont: 2018. február 9. 10.00-12.30

Helyszín: ELTE BTK (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8., földszint 34-es terem)

Az angol nyelvű előadás nyilvános, a részvétel regisztrációhoz kötött. Regisztráció EZEN A LINKEN.

 
 

UTÓMUNKA WORKSHOP – NE A LEGVÉGÉN RONTSD EL! – A FILMES UTÓMUNKA ALAPJAI

Régi közhely, hogy egy filmet a vágóasztalon lehet megmenteni – vagy elrontani. Ez manapság olyannyira igaz, hogy a filmek jelentős része csak az utómunka fázisában születik meg véglegesen – a VFX segítségével. A nemzetközi szakemberek által tartott workshopon naprakész információt kaphatunk az utómunka megszervezésének hatékonyságáról, a VFX rejtelmeiről, a zenei jogokról, illetve az utómunka finanszírozásának lehetőségeiről. A workshop angol nyelvű.

Előadók:

Niko Remus (GER): Utómunka supervisorként olyan filmekben dolgozott, mint az 55 lépés, a Halhatatlan szeretők, vagy a Hannah Arendt. Az EP2C workshop tanulmányi vezetője.

Hans van Helden (NL): Szabadúszó, utómunka supervisor, többek között Paul Verhoeven Fekete könyv című filmjében működött közre. VFX koordinátorként többek között a Szerelem és barátságban és az Alabama és Monroeban dolgozott. Az EP2C workshop tanulmányi vezetője.

Neeltje van der Heijden (NL): DI producerként és utómunka koordinátorként is aktív, televíziós és filmes produkciókban egyaránt. Az EP2C workshop programmenedzsere.

Program:

  • Hogyan folyik az utómunka pénzügyi tervezése?
  • A megfelelő időzítés és szervezés alapjai
  • Koprodukciós követelmények
  • A költségvetés és a kreatív ambíciók összehangolása

Kiknek ajánljuk:

  • Producerek
  • Gyártásvezetők
  • Utómunka koordinátorok

Időpont: 2018. február 7. 9.00-17.00

Helyszín: Filmlabor (1021 Budapest, Budakeszi út 51.)

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. Regisztráció EZEN A LINKEN, de már csak várólistán tudunk helyet biztosítani.

Január

ZANUSSI MOZIJA – MESTERKURZUS A FILMRENDEZÉSRŐL

Az európai filmművészet máig élő kultu­sza jórészt az 1960-as években indult el. Bergman, Fellini vagy a francia új hullám rendezőivel párhuzamosan, a vasfüggöny mögötti fiatalok filmjei is lenyűgözően frissen beszéltek a valóságról, a létezésről vagy a mindennapi problémákról.

Krzysztof Zanussi magában hordozza az európai film nagy korszakának minden tudását és tapasztalatát, amit lenyűgöző felkészültséggel és pedagógiai érzékkel ad át hallgatóságának.

Előadó:

Krzysztof Zanussi: A lengyel film nagy generációjának – Kawalerowicz, Kieslowski, Wajda, Zanussi – utolsó élő tagja. Olyan filmeket köszönhetünk neki, mint az Illumináció, a Mérleg vagy Az élet, mint nemi úton terjedő betegség. Ahogy a producerként, tanárként és persze rendezőként is aktív Krzysztof Zanussi vallja, a munka a szenvedélye – és ez 78 éves korában sincs másképp: januárban legújabb filmjének munkálatai közben szakít időt arra, hogy megossza tudását a filmrendezésről.

Program:

  • Narratív művészet a posztmodern világban
  • Hogyan tagadja a posztmodern a történetmesélés lehetőségét?
  • Hogyan tagadja Zanussi a posztmodern paradigmát?

Időpont: 2018. január 23. 18.00-20.00

Helyszín: Lengyel Intézet (1065 Budapest, Nagymező utca 15.)

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

December

A FORGATÓKÖNYVÍRÁS 180 FOKOS FORDULATAI

Egy film forgatókönyvének elkészítésénél gyakran előfordul, hogy a kezdeti elgondolások 180 fokos fordulatot vesznek, mire helyes irányba kerül a történet. Egy bizonyos idő után a legnagyobb segítséget általában az jelenti, ha valaki friss szemmel átolvassaaz addigi munkánkat – ha ez a friss szem ráadásul az egyik legtapasztaltabb forgatókönyv-fejlesztőé, akkor nyert ügyünk van. Martin Daniel több mint 25 éve oktatja a legsikeresebb európai filmeseket – most Budapestre látogat, hogy itt ismegossza tapasztalatait.

Előadó:

Martin Daniel (USA) Forgatókönyvíró, forgatókönyvírást tanít – a University of Southern California oktatója. 1991 óta az EAVE (EuropeanAudio-Visual Entrepreneurs) program keretében tanítja azeurópai független filmgyártás élvonalát, társalapítója acsehországi Midpoint képzési programnak. Ő írta többek között a C(r)ook és a Tommy and the Wildcat című filmeket. Forgatókönyv-konzultánsként számos műfajú és formátumú, díjnyertes alkotás elkészítésében vett részt.

Program:

  • Bevezető előadás
  • Filmelemzés
  • Csoportos munka a rövid treatmenteken
  • Hogyan kerüljük el a forgatókönyv-fejlesztés pokolba vezető útját? – konzultáció kreatív producerekkel és dramaturgokkal
  • Prezentáció a jelenetírásról

Kiknek ajánluk:

  • Forgatókönyvírók
  • Producerek
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Regisztráció:

Jelentkezési feltételek: szakmai önéletrajz és egy 3-5 oldalas, angol nyelvű fikcióstreatment, karakter leírás, vizuális koncepció. Az előadás nyelve angol.

Időpont: 2017. december 7-9., csütörtökön 15.00 – 20.30, pénteken 10.00-17.00 között

Helyszín: ELTE Művészetelmélet és Médiakutatási Filmtudomány Tanszék (1088 Budapest, Múzeum körút 6-8. főépület 34-es terem)

Facebook-esemény

Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

November

MIT VÁR EL HOLLYWOOD EGY NAPLÓVEZETŐTŐL?

A naplóvezetőről gyakran a filmszakmát ismerők sem tudják, mennyire fontos és összetett szerepkört tölt be: feljegyzéseivel hidat képez a forgatás és az utómunka között. Tabányi Carmen workshopján kiderül, mitől rendkívül izgalmas ez – az elsőre száraznak tűnő – a szakterület, és mit kell tudnia egy naplóvezetőnek, ha a filmipar élvonalában akar dolgozni.

Előadó:

Tabányi Carmen, naplóvezető (script supervisor). 20 éve az Egyesült Államokban él és 15 éve dolgozik naplóvezetőként. Számos nagy sikerű magyar és hollywoodi mozifilmben és tévésorozatban dolgozott, többek között Szabadság, szerelem; Valami Amerika 2.; A vér és méz földjén; A szomszéd fiú; A csajok bosszúja; Dr. Csont.

Program:

A workshop résztvevői az első és az utolsó napon közös előadáson vesznek részt, de a gyakorlati napokat kisebb csoportra osztva tartjuk. A workshop összesen 6 napos, a foglalkozás 3 órás. A csoportok beosztása a workshop első napján történik. Fontos része a képzésnek a forgatási gyakorlat, így a tanultakat ki is próbálhatják a résztvevők. A létszám maximum 30 fő.

  • Alapozó, elméleti oktatás
  • Gyakorlati feladatok
  • Forgatás
  • Összegző előadás, megbeszélés

Kiknek ajánluk:

  • Naplóvezetők
  • Rendezőasszisztensek
  • Vágóasszisztensek
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Regisztráció:

A jelentkezéshez rövid szakmai önéletrajz és motivációs levél (min. 200, max. 1000 karakter) szükséges.
A pályázatok kiválasztásakor a szervezők erre alapozva hozzák meg döntésüket. A résztvevőknek a workshop összes napját teljesíteniük kell. A workshop angol nyelvű.

Időpont: 2017. november 20. – december 1. 17.00 – 20.00

Helyszín: Magyar Nemzeti Filmarchívum, 1021 Budapest, Budakeszi út 51.

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

 

A VÁGÁS MINT ATTITŰD

A vágás folyamata nem a vágószobában, hanem a vágó vizuális fantáziában kezdődik. Ezért a forgatókönyv elolvasása éppúgy a vágó feladata, mint a forgatásokon való részvétel. Tehát nem lehet elég korán elkezdeni a vágás folyamatát. Szántó Komlóssy Annamária kurzusában igyekszik megmutatni a vágók munkájában rejlő kreativitást és szabadságot. A workshop segít a vágó és az alkotótársak hatékony együttműködésének elsajátításában, éppen ezért nyitva áll rendezők, operatőrök és forgatókönyvírók előtt is. 

A résztvevők a workshop utolsó napján lehetőséget kapnak arra, hogy megosszák egy-egy szakmai problémájukat, vagy olyan kihívást, amire nem találtak jó megoldást, amelyet a csoport közösen kielemez.

Előadó:

Szántó Komlóssy Annamária Budapesten született és kezdte filmvágói karrierjét, majd a ‘80-as években előbb New York-ba, majd Los Angeles-be költözött, ahol a Disney, a Paramount és a Warner Brothers filmjeiben működött közre vágóként. Legutóbbi munkája a közelmúltban bemutatott Aurora Borealis Északi fény volt.

Workshop leírás:

  • A forgatókönyv – A vágó és a forgatókönyvíró viszonya, a történet érzelmi és értelmi csomópontjai, a storyboard jelentősége vágói szemmel.
  • A forgatás – A vizuális koncepció érvényesítése, az első muszter értékelése, legfontosabb plánok (a jelenetek plánozása), a közeli felvételek ereje.
  • Műfajok és jellemzőik – Műfaji szabályok, az egyes műfajokhoz tartozó vágási típusok és dinamikák, a felesleges snittek.
  • Az azonosulás – A „a reaction shot” születése – avagy mikor álljon le a kamera? A karakterek szerepe. A vágó és a film viszonya. Az azonosulás és a türelem jelentősége.
  • Elejétől a végéig – Haladási irány a vágásban. A vágó mint a néző szeme. A színek fontosságáról és a film ritmusáról.

Időpont: 2017. november 16–18.
A november 16-án és 17-én 17.00–20.00, november 18-án 10.00–17.00 óráig tart a foglalkozás. Kérjük, csak akkor jelentkezz, ha mindhárom napon részt tudsz venni.

Helyszín: Budapest Metropolitan Egyetem, Rottenbiller utcai campus, Médiaművészeti Intézet, 1077 Budapest, Rottenbiller utca 17-19.

A jelentkezés feltétele: rövid szakmai önéletrajz és motivációs levél (min. 200, max. 1000 karakter).

A program ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A jelentkezés lezárult.

 
 

"KI FOGJA EZT MEGNÉZNI?" – FILM BUSINESS: A FILMÖTLETTŐL A FILM ELADÁSÁIG

Hogyan lesz a filmből pénz? Hogyan lehet egy filmötlet megvalósításához szükséges milliókat megszerezni? Mikor térülnek meg a filmek költségei? Megtérülnek-e egyáltalán? Hogyan és hol adhatom el a filmem?

A filmkészítés nemcsak egy művészi alkotó folyamat, hanem az egyik legizgalmasabb, és egyben legkockázatosabb üzleti vállalkozás. A filmgyártási és -értékesítési értéklánc (value chain) egy nagyon komplex, sokszereplős rendszer, amely a kreatív és művészeti munkán kívül komoly kereskedelmi, pénzügyi, marketinges és jogi ismereteket is kíván. Ez a bevezető előadás rövid áttekintést ad a filmkészítés legfontosabb üzleti folyamatairól, a filmötlet fejlesztésétől egészen a film eladásáig.

Előadó:

dr. Takács Ildikó jogi diplomáját az ELTE-n, LLM fokozatát a Közép-Európai Egyetemen, MBA fokozatát a film business területén a London Cass Business School-ban szerezte. Közel öt évig a Londoni Magyar Kulturális Központot vezette, dolgozott az InterCom Filmforgalmazó cégnél, illetve filmgyártó cégeknél töltött be vezető pozíciókat. Az elmúlt években a Magyar Nemzeti Filmalap filmipari képzési programjának kidolgozását irányította. Jelenleg a DIGIC Pictures 3D animációs cég üzletfejlesztési igazgatója.

Kiknek ajánluk:

  • Marketingesek
  • Forgalmazók
  • Producerek
  • Rendezők
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Időpont: 2017. november 6. 17.00 – 20.00

Helyszín: MOME Z. 1111 Budapest, Bertalan Lajos utca 2.

Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

Október

"KI FOGJA EZT MEGNÉZNI?" – FILMFORGALMAZÁS -ÉS MARKETING

A filmek keltette illúzió egyre több embert varázsol el – nézzük moziban, tévén, monitoron, mobilon, gugli-szemüvegen.De mit és miért? A választék emberfeletti – térben és időben egyaránt.

A választás manipulálása tény. Forgalmazásnak hívják. Csak tapasztalaton alapul, vagy jósnők megérzésére hagyatkozóonline guruk szoftveres döntésein? Esetleg a társadalomtudományok eredményein? Mi vonzza a nézőt, és mit akar az üzletember? Mi motiválja a filmművészeket? Az előadás nehezen elérhető célja ennek a bonyolult procedúrának a komplex elemzése.

Előadó:

dr. Kálmán András, jogász, médiaszociológus. A mozgóképszakma szinte minden gyakorlati ágában dolgozott: volt a Magyar Televízió programszerkesztője, képi és hangutómunka-stúdiók vezetője, de a legtöbbet filmforgalmazóként tevékenykedett: moziüzemeltetőként, DVD-kiadóként, az ASVA szerzői jogvédő szervezet vezetőjeként. Emellett éveken át volt a Filmforgalmazók Egyesületének vezetőségi tagja és elnöke. A Magyar Nemzeti Filmalap Döntőbizottságának tagja.

Kinek ajánljuk:

  • Marketingesek
  • Forgalmazók
  • Producerek
  • Rendezők
  • Filmszakmai képzéseken részt vevő diákok

Időpont: 2017. október 18. 17.00 – 20.00

Helyszín: MOME Z. 1111 Budapest, Bertalan Lajos u. 2.

Facebook-esemény

Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A regisztráció lezárult.

 
 

TRAILER- és POSZTERKÉSZÍTÉS – FILMALAP FILMMARKETING WORKSHOP 

Mi szerepeljen egy jó egy trailerben? Mitől működik egy filmplakát? Hova és kiknek pozicionáljuk ezeket az eszközöket? Amikor megérkezel egy nagy filmfesztiválra, bárhová nézel, mindenhonnan filmplakátok tucatjai merednek rád - azonnal megérted, miért fontosak a filmek marketinganyagai. Óriási a verseny a nézők és a szakma figyelméért, és egyre nehezebb átütő hatást elérni. Ebben a nagy kommunikációs zajban kiemelkedőnek lenni nem kis feladat, ezért meghívtunk három szakembert, akik nemzetközi tapasztalaikkal és speciális tudásukkal segítenek eligazodni a filmmarketing világában. John Durie, Fraser Bensted és Gijs Kujiper workhsopja menő trailerekről, ikonikus plakátokról, célközönségekről és a hatékony filmes kommunikációról.

Előadók:

John Durie (Kanada), filmmarketing szakember, több mint 650 film forgalmazását segítette világszerte. Az elmúlt években többek között a Kincsem és a Martfűi rém sikereihez járult hozzá.

Fraser Bensted (Anglia), vágó, olyan filmek előzetesének készítője, mint a The Long Home, a Lord of Chaos vagy a Billy Elliot. Utóbbiért Golden Trailer-díjat is kapott.

Gijs Kuijper (Hollandia), grafikus, art director, fotóművész – 2001 óta négyszáznál is több film marketinganyagán dolgozott, főleg Hollandiában és német nyelvterületen.

Program:

  • Varázsgömb helyett – Filmpozicionálás, a hatékony marketing és forgalmazási stratégia legfontosabb elemei (John Durie, Strategic Film Marketing)
  • Egy képbe sűrítve – Hatékony és kreatív poszter (Guijs Kuijper)
  • A brutális igazság – 90 másodperc (többé-kevésbé), hogy eladd a filmed – Trailer gyártás (Fraser Bensted)
  • Q&A és kötetlen beszélgetés

Kiknek ajánljuk:

  • Producerek
  • Rendezők
  • Forgatókönyvírók
  • Forgalmazók
  • Grafikusok
  • Vágók
  • A trailer vágás iránt érdeklődők
  • Posztertervezők

Dátum: 2017. október 4., szerda 9.30 – 18.00

Helyszín: MOME Z, 1111 Budapest, Bertalan Lajos u. 2.

Facebook-esemény

A részvételen való regisztráció lezárult.

 

TOVÁBBI TERVEZETT ELŐADÁSOK:

  • EP2C – nemzetközi utómunka workshop - 2018. február 8-13

MÁRCIUS

  • Simon Perry – A sikeres európai koprodukció - 2018. március 12-13.

 

ELŐKÉSZÍTÉS ALATT

  • Aaron Speiser – filmszínészet
  • Gárdos Éva – vágás
  • Bob Misiorowski – produceri ismeretek, rendezés
  • Vic Armstrong – akciófilm rendezés
  • Zbigniew Preisner – filmzeneszerzés
  • John McTiernan – filmrendezés
  • Gazdag Gyula – filmrendezés

A honlap zavartalan működése érdekében cookie-kat (sütiket) használunk.RENDBEN