Hírek

2019. július 02.

Kisfilmek, nagy sikerek – Magyar diplomafilmeket díjaznak világszerte

A Mindenki Oscar-díja óta kiemelt figyelem övezi a magyar rövidfilmeket, amik sorra gyűjtik be a rangos elismeréseket.

Legutóbb Kovács István Ostrom című kisfilmje nyert diák-Oscart, és két magyar animáció is kvalifikálta magát a jövő évi Oscarra. A magyar kisfilm-animáció a virágkorát éri, rendszeresen versenyeznek hazai alkotások a legjelentősebb animációs fesztiválon, Annecy-ban, de Cannes-ban is történelmi sikert aratott egy MOME-s animáció. Összegyűjtöttük a főként Filmalap támogatással készült diplomafilmes sikereket, amiket a hazai filmiskolák diákjai arattak az elmúlt években.

Kovács István az SZFE MA képzésén forgatta le Ostrom című rövidfilmjét, amely idén bronz fokozatú diák-Oscart nyert az Amerikai Filmakadémiától. Az Ostrom az emberség megőrzéséről mesél egy nő történetén keresztül, aki a szarajevói ostrom alatt próbál vízhez jutni, hogy hajat mosson az esti randevúja előtt – és ezért még az életét is hajlandó kockára tenni. Diák-Oscart korábban egy magyar film, Böszörményi Zsuzsa Egyszer volt, hol nem volt… című dokumentumfilmje nyert 1991-ben, de az elmúlt két évben jelölésig jutott két magyar SZFE-s diplomafilm is, 2016-ban Kis Hajni Last Call című szívszorító drámája, tavaly pedig Freund Ádám Földiek című szürreális sci-fije. Az Ostromért kapott diák-Oscarral a rendezőre, Kovács Istvánra is felfigyelt az Akadémia, a nyerteseknek ugyanis a hollywoodi filmipar neves képviselőivel szerveztek találkozókat, a frissen diplomázott rendezők elkezdhették építeni esetleges amerikai karrierjüket.

Kovács István: Ostrom

A díjjal az Ostrom automatikusan kvalifikálta magát a jövő évi Oscarra az élő szereplős rövidfilmek kategóriájában, ám a jelölésig végül nem jutott el. Az Oscar-díjas Mindenki mellett ezen a téren Bucsi Réka Symphony No. 42 című MOME-s animációja jutott a legtovább, amely 2015-ben felkerült az Oscar szűkített listájára, a tízes shortlistre, de a legjobb öt közé már nem jutott be. Bucsi Réka legújabb filmje, a Solar Walk egy szürreális űrutazás története, eredetileg egy jazz-koncert kísérőfilmjeként született, ebből vágott össze a rendező egy 21 perces verziót, amely az idei Berlinare-én az Audi Short Film Awardot nyerte el, és azóta is járja a filmfesztiválokat. A dán finanszírozásban – az Aarhus Jazz Orchestrával együttműködésben született – Solar Walk elnyerte többkek között az Ottawai Nemzetközi Animációs Fesztivál rövidfilmes kategóriájának fődíját.

Ma már nem újdonság, hogy a MOME-s diploma-animációkra világszerte figyelnek, tavaly például két kisfilm is a versenyprogramban kapott helyet az animációk krémjét egybegyűjtő Annecy-i Nemzetközi Animációs Filmfesztiválon. Hegyi Olivér kisfilmje, a Take Me Please egy szakítás utórezgéseit dolgozza fel fanyar humorral és színkavalkádos szürrealizmussal. Varga Tímea Laura Még nem című rövidjét Erdős Virág Május című novellája inspirálta: a finom melankóliával átszőtt animációban egy kisfiúba hiába várja az anyukáját, ezért elindul őt megkeresni. A két filmet a budaörsi Primanima Nemzetközi Elsőfilmes Animációs Fesztiválon is elismerték, a Take Me Please-nek a nagydíjat, a Még nem-nek pedig a legígéretesebb magyar animációs tehetségnek járó George Pal-díjat ítélte oda a zsűri.

Hegyi Olivér: Take Me Please

Az elmúlt években szinte minden alkalommal küldtünk versenyzőt Annecy-ba, 2016-ban a Budapesti Metropolitan Egyetem diplomamunkái közül elsőként vetítették a fesztiválon és jutalmazták a zsűri különdíjával Dell'Edera Dávid Balkon című fekete-fehér animációját, amely a panelrengetegben elburjánzó elidegenedést boncolgatja. Tavaly pedig Wunder Judit Kötelék című digitális rajzanimációja szerepelt a fesztiválon MOME mesterszakos diplomamunkaként. Wunder Judit, aki díszlettervezőként dolgozott Deák Kristóf Mindenki című Oscar-díjas kisfilmjében, egy magányos nő és egy macska alakú, éjfekete árny kapcsolatán keresztül pendítette meg a női szexualitás, a magára hagyatottság és a vágy kérdéseit.

Hasonlóan Andrasev Nadjához, aki A nyalintás nesze című MOME-s diplomafilmjében egy egyedül élő öregasszony és az őt figyelő macska révén bontott ki egy bizsergetően pajzán mesét. A Bodor Ádám Megbocsátás című novellája alapján született, érzékien gyönyörű A nyalintás nesze szintén bekerült az Annecy-i versenyprogramba, de korábban már a cannes-i filmfesztiválon is elismerték, a diplomafilmeket vetítő Cinéfondation szekció harmadik helyezésével, amit először kapott magyar animáció. Legfontosabb elismerését, egy animációs fődíjat azonban a New Orleans-i filmfesztiválon gyűjtötte be, amivel kvalifikálta magát a 2019-es rövid animációs Oscarra Bucsi Réka Solar Walk-jával együtt – ami úgyis hatalmas teljesítmény, hogy végül a jelölésig nem jutottak el. Andrasev Nadja legújabb filmjével, a Szimbiózis pedig visszatért Annecy-ba, hogy remélhetőleg még az előző filmjénél is sikeresebb fesztiválkarrier első állomásaként. 

Andrasev Nadja: Szimbiózis

A jelölésre minden esélye megvolt Kreif Zsuzsi és Zétényi Bori Limbo Limbo Travel című animációjának is, amelyben nyolc nő megunja, hogy a férfiak belefeledkeztek a technológiai kütyüjeikbe, és elutaznak a bajszos férfiak bajuszalakú szigetére – és ott feléled bennük az addig csak szendergő szexualitás. A Limbo Limbo Travel a krakkói animációs fesztivál fődíjával kvalifikálta magát a 2016-os Oscarra, de miután nem kapott jelölést, a legjelentősebb amerikai függetlenfilm-fesztiválon, a Sundance-en való részvétellel vigasztalódhatott, ahova olyan nívós magyar filmeket válogattak be az elmúlt években, mint Mundruczó Kornél művészi kutyahorrorja, a Fehér Isten, vagy a modernkori rabszolgaságról szóló dokumentumfilm, az Egy nő fogságban.

Az animációk közül kiemelendő még Lovrity Anna Katalin Vulkánszigete, amely 2017-ben a berlini filmfesztivál gyerek- és ifjúsági filmeket felsorakoztató szekciójába, a Generationbe kapott meghívást, de eljutott a Chicagói Nemzetközi Gyerekfilmfesztiválra és a luxemburgi Cinéastre is. A magyar diplomafilmek igényes vizuális kiállítása fölött sem siklottak el a filmfesztiválok, Freund Ádám Földiek című családi sci-fijét a legjelentősebb operatőrfesztiválra, a lengyel Camerimage-re hívták meg tavaly, ami már önmagában rangos elismerés Gyuricza Mátyás operatőrnek (a rendezvény játékfilmes fődíját végül egy magyar operatőr, Herbai Máté kapta a Testről és lélekről érzékeny fényképezéséért és világításáért).

A berlini sikerek idén sem maradtak el, hiszen Buda Anna Flóra MOMÉ-s diplomafilmje, az Entrópia a Berlinale Shorts szekciójában mutatkozhatott be, és el is nyerte a Teddy-díjat, tovább szaporítva ezzel a magyar diplomafilmes sikereket. Cannes-ban pedig ezúttal egy Metropolitan Egyetemen született diplomafilm, Moldovai Katalin Ahogy eddig című munkája került be a Cinéfondation versenyprogramjába.

A kelet-közép-európai régió A-kategóriás filmfesztiválja, Karlovy Vary kiemelten szokott foglalkozni a magyar filmekkel, az SZFE-s diplomafilmek közül Szabó Mátyás Határ című, csehes humorú kisfilmjét a pályakezdő tehetségeket gondozó Future Frames szekcióban vetítették 2015-ben. Ez volt az SZFE új, 6x6-os képzésének egyik első nemzetközi sikere. Egy évvel korábban Reisz Gábor diplomamunkája, a VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan pedig egyenesen az East of the West versenyszekcióban debütált, később a szófiai és a torinói filmfesztiválon is díjazták. A VAN bemutatása óta a diplomafilmes sikerek etalonja, hiszen egész estés játékfilmként meglepően hosszú kört futott a hazai mozikban, a filmet forgalmazó Cirko közel egy évig műsoron tartotta, és egy generáció kultuszfilmjévé vált annak a játékos öniróniának köszönhetően, amivel megragadta a tengődő fiatalok életérzését.

A Filmalap 2012 óta támogatja a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen, az ELTE-BTK-n és a Színház- és Filmművészeti Egyetemen készülő diploma- és vizsgafilmeket. A támogatással a Filmalap célja a gyakorlati tanulás és kísérletezés lehetőségének biztosítása az új tehetségek számára, továbbá hozzájárulás a szakmai utánpótláshoz.

Soós Tamás

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem