Hírek

2018. október 29.

"Azt mondjuk, van értelme hőssé válni" – interjú Ujj Mészáros Károllyal

A Liza, a rókatündér stilizált gegparádéja után egy borongós, kőkemény krimivel jelentkezik Ujj Mészáros Károly. Az X - A rendszerből törölve főhősét is Balsai Móni alakítja, de a végtelenül zárkózott, traumák által gyötört nyomozónő szerepében a színésznő egy eddig nem látott arcát mutathatja meg. A rendező elmesélte, miért volt fájdalmas a forgatókönyv-fejlesztés folyamata, mi a kulcsa a hatásos akciójeleneteknek, hogyan került a stáb a rendőr-főkapitányság épületének tetejére, illetve honnan jött az ötlet, hogy fejjel lefelé is megmutassa Budapestet. Kiderül az is, mikor említette először Kulka Jánosnak, hogy szerepet ír neki, valamint, hogy bánja-e, hogy ötvenévesen csak a második filmjénél tart.

Nagyon különböző az eddigi két filmed. Hogyan következett az X – A rendszerből törölve a Liza, a rókatündérből?

A Liza olyan szempontból jelentett rajtkövet ehhez a filmhez, hogy nagyon el akartam tőle rugaszkodni. Például a hetvenes éveket nagyon nehéz volt megidézni a Lizában, főleg a külső helyszínekkel gyűlt meg a bajunk, ezért mindenképpen el akartam kerülni, hogy a következő filmem kosztümös legyen. Vagy míg a Lizában minden egyes beállítást nagyon részletesen kitaláltam előre, most egy sokkal nyersebb dolgot szerettem volna, ezért is dolgoztunk kézikamerával.

Balsai Móni és Schmied Zoltán az X – A rendszerből törölve forgatásán (Fotó: Pintér Leó)

A Liza, a rókatündér hatalmas sikere mindenkit meglepett. Érezted, hogy emiatt a Filmalap jobban támogat téged a második filmednél?

A kommunikációban igen, de nem volt mindig egyértelmű számomra, hogy nyitottak-e arra a kísérletezésre, amire az X-szel törekedtem. Tartottam egy prezentációt a film vizuális világáról, aztán készítettünk egy pár perces kisfilmet is, hogy megmutassuk ezt a más stílusú elbeszélőmódot, vagy hogy képzeljük el a zenét, a látványt. Ez már érezhetően tetszést aratott.

A filmalapos forgatókönyv-fejlesztés frusztráló folyamat volt számodra, vagy úgy érzed, jobb lett tőle a film?

A fejlesztés során gyökeresen megváltozott a forgatókönyv a kiindulóponthoz képest. Például a főhősnő figurája az eredeti sztoriban két személy volt, és nemcsak a karakter milyensége, belső motivációi, sorsa változott meg teljes mértékben, de az is, hogy hol él, mi a múltja. Ez a folyamat nyilvánvalóan fájdalmas, de meggyőződésem, hogy a végeredmény szempontjából hasznos volt.

Ujj Mészáros Károly és a kutyája, Liza (Fotó: Valuska Gábor)

A főhősnő figurája pont ellentétes Balsai Móni alkatával. Nehéz döntés volt, hogy neki add-e ezt a szerepet?

Nem. Móninak vannak egészen más arcai, mint amiket meg tudott eddig mutatni filmen vagy színpadon. Nyilvánvaló volt számomra, hogy ő ezt nagyon jól meg fogja csinálni.

Beszélgettetek arról, hogy hogyan lehet ezt a nagyon zárkózott figurát úgy megformálni, hogy tudjanak vele menni a nézők?

Az volt a kiindulópontunk, hogy legyen egy hős, aki önmagát egyáltalán nem tartja hősnek, és látszólag tökéletesen alkalmatlan is arra, hogy az legyen. De felsejlik, hogy egykor nagyon is alkalmas volt erre a feladatra. Az igazságot keresi, és semmilyen szinten nem korrumpálható – ez is szimpatikus lehet benne a néző számára.

Balsai Móni és Ujj Mészáros Károly az X – A rendszerből törölve forgatásán (Fotó: Pintér Leó)

Ez Kulka János első filmszerepe a sztrókja óta. Már a betegsége előtt is rá gondoltál?

Igen. Két színész volt, akire konkrétan gondoltunk az írás közben: az egyik Móni volt, a másik ő. Egyszer, még amikor a Liza, a rókatündér sok díjat kapott a Filmhéten, felhívtak élő műsorban a Klubrádióból, és pont ott ült bent a stúdióban János. Viccesen megjegyezte, hogy nem is akartam szerepet adni neki a Lizában. Emlékeztettem, hogy akartam én, csakhogy visszautasított, viszont éppen írunk valamit, aminél határozottan rá gondolok egy szerepre. Ez volt az X. Nemrég megköszönte, hogy átírtam a szerepet az ő kedvéért. Mondtam, nem írtam át, ez néma szerep lett volna akkor is, ha nem betegszik meg.

Ez egy fizikailag megerőltető szerep. Vívódtál amiatt a forgatás közben, hogy ez nem fogja-e rossz irányba befolyásolni a gyógyulását?

Biztos voltam benne, hogy ez nem árthat. Szerintem lelkileg sokat adott Jánosnak, hogy ismét dolgozhat, partnerként és színészként kezelik megint. Ezt ő maga is megerősítette, amikor erről beszéltünk.

Kulka János és Ujj Mészáros Károly az X – A rendszerből törölve forgatásán (Fotó: Pintér Leó)

Egy ötperces, lassított, operaszerű montázzsal indul a film. Milyen hatásra törekedtél itt?

Ez a főcímszekvencia nagyon elszállt dolog volt már akkor is, amikor a könyvet írtuk. Valami erős és hatásos, grandiózus dolgot szerettem volna, egy operai nyitányt, ami megmarkolja az embert a székben, és azt mondja, mi jöhet még.

Visszatérő elem a filmben a fejjel lefelé fordított városkép. Ez a megoldás mikor és hogyan pattant ki a fejedből?

Azt nem én találtam ki. A film díszlettervezője, Hujber Balázs mutatta, hogy ez jutott eszébe a nyitójelenet leírásáról. Nekem nagyon megtetszett, és így nőtte ki magát egyfajta vezérmotívummá, ami végigvonul a filmen. Eleinte azt gondoltam, hogy a film végére a kép a helyére fog fordulni, de aztán rájöttem, hogy ami történik, attól nem áll helyre semmi. Még a főhős pszichéje sem, csak épp elindul egy úton.

 

Optimistának vagy pesszimistának tartod ezt a filmet?

A lehetőségekhez mérten optimistának.

Ha azt mondom, van egy nagyfokú naivitás a befejezésében, azt sértőnek találod?

Nem, ezt felvállalom. Együtt járt a film küldetésével, hogy azt mondjuk, van értelme hőssé válni.

Az akciójelenetek nem tartoznak a magyar filmek erősségei közé. Te láttál olyat mostanában, ami megüti a szintet?

A Viszkis akciójeleneteit nagyon élveztem. Az volt a benyomásom arról a filmről, hogy ott van elemében, amikor az akciók zajlanak.

Az X készítésekor rájöttél valamire, amitől jobban működik az akció a vásznon?

Én az olyan régi vágású akciójeleneteket szeretem, amilyenek a James Bond-filmekben vannak, és nem mondjuk a Bourne-sorozat akcióit. Alapvető különbség a kettő között, hogy míg a Bond-filmekben látod, hogy ki kicsoda, addig a Bourne-filmeknél fogalmad sincs, ki zúgott át éppen egy ablakon. Fontos tapasztalat volt az is, hogy iszonyú sokáig tart leforgatni egy akciójelenetet. Rengeteg idő felvenni azt a mennyiségű snittet, amiből már tudsz dolgozni rendesen a vágásnál.

Ujj Mészáros Károly (középen, szürke sapkában) az X – A rendszerből törölve forgatásán (Fotó: Pintér Leó)

Sokat hozzáad a film hitelességéhez, hogy a rendőrség valódi épületét, egyenruháit és eszközeit használhattátok. Ezt nehéz volt elintézni?

Ez a gyártás érdeme, ők találták meg ennek a módját. Az ORFK szóvivője, Garamvölgyi László segített, aki a film egyik rendőrségi szakértője is volt. A rendőr-főkapitányság épületének tetején forgathattunk egy napot, a belsőket egészen máshol vettük fel.

Az engedélyekért cserébe kértek bármilyen változtatást?

Nem. Átnézték a forgatókönyvet, és voltak is segítő szándékú észrevételeik, például, hogy ezt vagy azt egy nyomozati osztály vezetője nem jelenti így ki.

Schneider Zoltán az X – A rendszerből törölve című filmben (Fotó: Pintér Leó)

Skandináv típusú krimiként szoktátok emlegetni az X-et. Sikerült szerinted ezt a műfajt adaptálni magyar viszonyokra?

Ez volt a cél, de szerintem végül teljes mértékben nem valósult meg. Nagyon szeretem a skandináv filmek takarékos stílusát, de az X filmnyelve burjánzóbb lett ennél. Érdekes, hogy a skandináv krimik filmes verziói ritkán sikerülnek jól, legalábbis én nem kedveltem sem a Hóembert, sem a Fejvadászokat, pedig mindkettő Nesbø-regény adaptációja. Nagyon szeretem Jo Nesbø könyveiben, hogy képes három mondattal belerakni az olvasót egy karakter fejébe, legyen az szemtanú, áldozat, nyomozó, vagy maga az elkövető. A tetovált lány svéd adaptációja nagyon jó lett, amit sehogy sem sikerült David Fincher remake-jének megközelítenie. Pedig Finchernek nagyon sok filmjét kedvelem, például a Holtodiglant és a Hetediket, de pont A tetovált lány nagyon furcsán balul elsült adaptáció szerintem.

Ujj Mészáros Károly (Fotó: Valuska Gábor)

Zavar, hogy 50 éves vagy, és csak a második filmednél tartasz?

A Lizát azért akartam annyira tökéletesre csiszolni, mert azt gondoltam, ez az egy lehetőségem van, és ha ezt ilyen későn megadta a sors, akkor ennek maximálisan eleget kell tennem, különben mi értelme volt keccsölni huszonvalahány éven keresztül. Ebből a szempontból nem bánom, hogy ilyen későn jött a Liza, mert addigra rengeteg tapasztalatot szereztem. Persze iszonyú jó lenne, ha harmincéves lennék, és ennyit tudnék a filmkészítésről, mint amennyit most, de úgy néz ki, nekem ezt osztották, ezzel az 50 éves testtel kell főzni.

Varga Ferenc

Ez a weboldal sütiket használ

Sütiket használunk a tartalmak személyre szabásához, közösségi funkciók biztosításához, valamint weboldalforgalmunk elemzéséhez. Ezenkívül közösségi média és elemező partnereinkkel megosztjuk az Ön weboldalhasználatra vonatkozó adatait, akik kombinálhatják az adatokat más olyan adatokkal, amelyeket Ön adott meg számukra vagy az Ön által használt más szolgáltatásokból gyűjtöttek. A weboldalon való böngészés folytatásával Ön hozzájárul a sütik használatához. Cookie adatkezelési tájékoztatónkat itt találhatja meg.

Megértettem